Antoon
Artikelen: 0

Quarks

Er zijn 6 verschillende kwarks.

met 2 soorten electrische ladingen.

Nu is mijn vraag. Wat is nou precies het verschil tussen de verschillende generaties kwarks. Want ze verschillen wel is massa. en de 2e en 3e generatie zijn niet stabiel. maar wat elementairs maakt ze anders van de andere generatie's?
Antoon

Re: Quarks

Omdat de topic afgezakt was maak ik een nieuw bericht (anders leest niemand het nog) ik heb een tabel gevonden die er uitziet:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...s/quark.html#c1

boven aan de 6,7,8 en 9e rij staat hier respectievelijk S,C,B en T

Deze letters komen overeen met de eerste letter van de naam van de quark die daar een andere waarde heeft als 0.

Kan iemand zeggen wat deze S,C,B en T inhoudt? is dit dan het antwoord op mijn vraag? het fundamentele verschil tusen verschillende kwarks?
Marco van Woerden

Re: Quarks

S staat voor 'strangeness'. Deze naam komt uit de 'normale' deeltjesfysica, en vertegenwoordigt het feit dat sommige mesonen en baryonen twee verschillende vervaltijden hebben. Omdat deze deeltjes zijn opgebouwd uit quarks, moeten quarks deze eigenschap logischerwijze ook bezitten.

C staat voor 'charm' en vertegenwoordigt een quantumgetal dat slechts voor één van de zes quarks niet nul is. Deze noemen we de 'charmed quark'. Dit heeft te maken met het feit dat deze quark wel ontdekt moest worden om de vreemde metingen te verklaren. Daarna bleek dat ook 'hogere' deeltjes charmed kunnen zijn voor een korte periode.

B staat voor 'bottomness' en T staat voor 'topness'. Hiervoor geldt eigenlijk dezelfde verklaring als voor 'charm'. Het zijn quantumgetallen die ook terug te vinden zijn in de experimentele metingen binnen de 'normale' deeltjesfysica.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Terug naar “Atoom- en deeltjesfysica”