Beste forumgangers,
Als docent scheikunde(/natuurkunde) ben ik momenteel bezig om een afstudeer onderzoek omtrend dit onderwerp te doen en ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen met het zoeken van al bestaande literatuur. Ik wil weten waar leerlingen precies vastlopen als het gaat om de kennis en toepassing van grootheden en eenheden.
Onderzoeksvraag:
In hoeverre kan ik het begrip en het toepassen van grootheden en eenheden verbeteren van mijn vmbo1-leerlingen.
Deelvragen:
In hoeverre hebben mijn vmbo1-leerlingen begrip van grootheden en eenheden?
Welke verbanden zien leerlingen tussen de, voor dit onderzoek relevante, begrippen (grootheid, eenheid, afstand, oppervlakte, meter, enz.)?
Welke wiskundige vaardigheden beheersen de leerlingen m.b.t. natuurkundige opgaven?
Ik hoop dat ik het hier goed geplaatst heb.
Alvast bedankt!
PS:
De cursus zoals deze hier beschreven staat zal ik dan ook zeker meenemen in mijn vakdidactisch handelen.