WendyTje schreef:Oke even ten eerste: ik bedoel dit topic absoluut niet discriminerend, denigrerend of naar, maar weet gewoon niet hoe ik het "netjes politiek verantwoord" moet formuleren en ik vraag het me echt af:
Soms zie je mensen en dan denk je: Zo die heeft een dom hoofd! Waarom is moeilijk te zeggen maar t is een soort van duffe, dommige uitstraling, en t zit ook gewoon in t gezicht soms lijkt wel echt. En als je dan met die mensen gaat praten blijkt ook dat ze 9 van de 10 keer niet bijster slim zijn. Nu moet je dus goed begrijpen dat maakt me geen reed uit, de niet zo inteligente zijn vaak de beste vrienden en liefste mensen, ik wil echt niet uit de hoogte doen of arrogant overkomen..
Maar hoe kan dat nou? Dat je een echt lage inteligentie gewoon ziet aan t gezicht? Dat is toch niet gelinkt in je chromosomen ofzo? Ik snap het echt niet, maar toch kan je t vaak ZIEN..dat vind ik zo vaag, is daar enige verklaring voor?? Er is uit etisch oogpunt vast nog geen onderzoek naar gedaan..dus officieel ist misschien niet eens zo, maar t valt me de laatste tijd steed vaker op.
Het kan wel zijn dat je voor een deel aan iemands gezicht kan zien hoe intelligent die is, theoriën over een verband tussen intelligentie en fysische kenmerken bestaan al ten tijde van Plato, (iemand met een erg lang gezicht en dito voorhoofd leek op een ezel zo vond men, en die kreeg dan geen toegang tot een (betere) school). Doch werd er nooit een empirisch verband gevonden dat deze stelling kon bevestigen. ( En gelukkig maar, allicht.)
Ondertussen hebben we wel weet van andere factoren die dit verschijnselijl, tenminste deels, kunnen verklaren.
- Ten eerste staat een eigenschap als intelligentie niet los van iemands socio-economische status. Zo is het vaak zo dat mensen met een hogere sc-status, doordat ze een hogere opleiding hebben kunnen doen bv., intelligenter zijn.
Maar het effect kan natuurlijk ook omgekeerd zijn: iemand krijgt een hoge status door zijn intelligentie, en in dat geval heb je wel gelijk.
Bijvoorbeeld: Iemand die niet zo 'sjiek' gekleed is zie je al snel als iemand minder intelligent, en de andere als iemand intelligenter, terwijl kledingsstijl niet noodzakelijk afhangt van factoren als iemands' intelligentie.
En de socio-economische status is maar één van de variabelen die kunnen interageren met intelligentie.
- Je hebt daarnaast ook het probleem dat we niet precies weten wat intelligentie is. Er zijn heel veel mogelijke definties, en zo mogelijk nog meer terreinen waarop iemand intelligent kan zijn. Zo gaan IQ en EQ bv. niet altijd samen, hoewel je niet kan zeggen dat de ene vorm 'meer' een vorm van intelligentie is dan de andere.
- Daarnaast heb je nog het probleem van de biasen. Indien we een bepaalde hypothese in ons hoofd hebben dan werken onze hersenen zo dat, als we nu willen of niet, we informatie die deze hyptohese kan bevestigen sneller en meer op zullen merken dan informatie die deze hypothese niet bevestigd.
Als we van iemand denken dat hij dom is bv. gaan we dus ook sneller 'zien' dat hij dom is, ook al stelt hij niet noodzakelijk 'dom' gedrag.
- Daarbij is zoiets als hoe iemand eruit ziet ook redelijk situatiespecifiek natuurlijk, terwijl intelligentie een meer stabiele variabele is (of dat wordt toch verondersteld). Iemand die ziek is of heel moe is ofzo kan er wat onverzorgder uitzien, maar kan toch intelligent zijn, bijvoorbeeld.
Ik wil hiermee niet beweren dat het onzin is wat je vaststelt ofzo, en ook niet ik dat niet heb of herken of dat dit negatief is ofzo. Maar ik denk dat we ons ervan bewust moeten zijn dat onze (voor)oordelen kunnen leiden tot self-fulfilling prophecies en dat we op deze manier vaak (onbewust) onze hypothesen bevestigd zien, ook al is daar geen echte aanleiding toe.