Goed om maar bij het begin te beginnen. In een elektriciteitscentrale wordt bijv. afval verbrandt, de warmte die vrijkomt wordt gebruikt om water in stoom te doen veranderen. Die stoom drijft een turbine aan, die vervolgens elektriciteit opwekt. Dat wordt getransformeerd naar hoogspanning en via hoogspanningsleidingen getransporteert naar onderstations die het omlaag transformeren, vervolgens gaat het naar transformatorhuisjes die het verder omlaag transformeren. En zo vindt de elektriciteit z'n weg naar de meterkast in (bijv) een woning. Via de meterkast komt de elektriciteit binnen, gaat via de hoofdzekering (+/- 25 tot 35 A) naar de groepenkast (meestal 4 groepen van 16A, soms 20A of 10A, maar meestal is het 16A), daarna gaat het naar het stopcontact, en via het stopcontact vindt het z'n weg naar bijv. een lamp van 100W. Dit is zo ongeveer hoe de stroom z'n weg vindt van de centrale naar het stopcontact.
Deze lamp verbruikt 100W aan stroom, dus 100W= 100J/s. en 100W betekent dat er ongeveer 0,43A (bij 230V) aan stroom op de gloeidraad van de lamp staat, die daardoor verhit wordt en licht en warmte gaat stralen. Goed nu staat er aan de ene kant van de gloeispiraal van de lamp een spanning van 230V, dus de fase en aan de andere kant staat dus (bijna) 0V, de 0. Maar de stroom staat zowel op de fase als de 0, 0,43A. Dus het aantal Amperes is (ongeveer) hetzelfde, alleen de spanning is van 230V naar 0V gegaan. Nu vraag ik mij af waar gaat de 0 helemaal naar toe? Dus de 0 zal wel weer naar de meterkast gaan, maar hoe gaat het verder? Loopt de 0 uiteindelijk weer helemaal terug naar de centrale?
En dan de aarde, de randaarde is verbonden met de aarde die ook naar de meterkast gaat, vervolgens loopt er een kabel onder de meterkast de grond in, althans dat is bij mij wel zo. Mijn vraag is hoe diep loopt die kabel zo ongeveer de grond in gemiddeld?