Een vraag die mij al heel lang dwarszit. Keer op keer probeer ik hem zelf te beantwoorden, maar ik kom er niet uit.
Ik weet dat bacterien de mogelijkheid hebben om hun stofwisseling aan te passen. Kijk maar naar de bekende (gevreesde) e-coli bacterie. In onze darmen is het een prima bacterie die voor ons lichaam vitamine K aanmaakt. Komt deze bacterie in het milieu terecht, dan zal het zijn stofwisseling aanpassen op zo'n manier dat het toch kan overleven. Komt deze bacterie uiteindelijk via een omweg in ons voedsel terecht en op die manier weer terug in ons lichaam, dan worden wij mensen doodziek van diezelfde bacterie die zich ook in darmenstelsel bevindt, maar dan met een andere stofwisseling.
Als je nu eens de link legt met evolutie: de evolutietheorie zegt in principe dat al het leven is ontstaan uit 1 cel, met diens celorganellen (om het stomweg neer te pennen). Uiteindelijk zijn wij mensen ontstaan uit die ene cel.
Nu snap ik wel dat aanpassing aan het milieu een groot contrast is met iets als evolutie, vooral op schaal van hoge organismen, maar klinkt het raar als ik het idee heb dat aanpassing in weze evolutie is, dan maar dan van een individu (in dit geval, een bacterie)?
Weet wel dat ik geen wetenschapper ben, verre van dat