Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde
Is er een reden waarom de uitdijing van het heelal niet één kant van een dynamisch evenwicht kan zijn? (Een golffunctie wordt op bepaalde punten ook stijler, net als het heelal dan nu steeds sneller lijkt uit te dijen).
Alhoewel er voor deze ruimtelijke constructie 4 dimensies nodig zijn, neemt de ruimte op zich op ieder moment maar 3 ruimtelijke dimensies in. In die volledige 4 dimensies kan er een (oneindige) tijd bij zonder een 5e dimensie nodig te hebben.Dat betekend dat de vierde dimensie, tijd, oneindig moet zijn, en dat betekend ook dat er een vijfde dimensie moet zijn, maar wat die vijfde dimensie inhoud is niet van belang voor de vierde dimensie.
Ja, je kan oneindig lange tijd hebben zonder een vijfde dimensie. Maar geen in zichzelf gekromde tijd, en dat is juist in mijn theorie de voorwaarde voor een uitdijend heelal.Rogier schreef:Ben het zo'n beetje volledig met je eens.
Alhoewel er voor deze ruimtelijke constructie 4 dimensies nodig zijn, neemt de ruimte op zich op ieder moment maar 3 ruimtelijke dimensies in. In die volledige 4 dimensies kan er een (oneindige) tijd bij zonder een 5e dimensie nodig te hebben.
Maar in mijn model dijt de ruimte juist wél uit door het voortschrijden der tijd, net als dat de omtrek van een cirkel groter wordt naarmate je het oppervlak ervan vergroot.Dat 4-dimensionale object is de ruimtetijd, en groeit of ontvouwt zich niet (het is uberhaupt niet onderhevig aan tijd, dus er valt niks te groeien of veranderen over de tijd).
In zichzelf gekromde tijd? Dat heb ik even gemist in je verhaal, je kromt toch alleen de ruimte? (voor zover ik begrepen heb op dezelfde manier waarop ik het me ook voorstelde)Ja, je kan oneindig lange tijd hebben zonder een vijfde dimensie. Maar geen in zichzelf gekromde tijd, en dat is juist in mijn theorie de voorwaarde voor een uitdijend heelal.
Let op: ik zeg óók dat de ruimte uitdijt met het voortschrijden der tijd. Ik zeg alleen dat de ruimtetijd als geheel niet groeit of onderhevig is aan tijd, dat zie ik gewoon als een 4 dimensionaal object. Binnen die 4 dimensies zitten oneindig veel 3-dimensionale deelruimtes die we allemaal "de ruimte" of "het universum" noemen op verschillende momenten. Hoe later het moment (d.w.z. hoe verder van het centrum) hoe groter de ruimte.virtlink schreef:Ik heb je topic gelezen maar hier schrijf je:
Maar in mijn model dijt de ruimte juist wél uit door het voortschrijden der tijd, net als dat de omtrek van een cirkel groter wordt naarmate je het oppervlak ervan vergroot.Dat 4-dimensionale object is de ruimtetijd, en groeit of ontvouwt zich niet (het is uberhaupt niet onderhevig aan tijd, dus er valt niks te groeien of veranderen over de tijd).
Ja, ik krom ruimte op dezelfde manier. Maar over de kromming van tijd (in de vijfde dimensie), zie de een-voor-laatste alinea in mijn eerste post:In zichzelf gekromde tijd? Dat heb ik even gemist in je verhaal, je kromt toch alleen de ruimte? (voor zover ik begrepen heb op dezelfde manier waarop ik het me ook voorstelde)
Wat ik wel belangrijk vind, is dat er geen vijfde dimensie hoeft te zijn, tenzij je zegt dat de vierde dimensie oneindig is. Als de vierde dimensie tijd is, dan zeg je met een oneindige vierde dimensie eigenlijk dat de tijd in rondjes loopt. Dus als de vierde dimensie oneindig is, dan wordt het heelal ooit wel weer een keer kleiner (omdat wanneer de tijd weer bij het nul punt is, het volume van het heelal ook weer nul moet zijn).
En waar komt de tijd dan vandaan? Of snelheid (dx, dy, dz, dt > m/m/m/s)Kjell schreef:de 4 de dimensie bestaat niet.
het stopt bij 3 3is oneindig
Ehm.. wat?Kjell schreef:de 4 de dimensie bestaat niet.
het stopt bij 3 3is oneindig
waarin drijft die klomp, of ligt die ?In zichzelf gekromde tijd? Dat heb ik even gemist in je verhaal, je kromt toch alleen de ruimte? (voor zover ik begrepen heb op dezelfde manier waarop ik het me ook voorstelde)virtlink schreef:Ja, je kan oneindig lange tijd hebben zonder een vijfde dimensie. Maar geen in zichzelf gekromde tijd, en dat is juist in mijn theorie de voorwaarde voor een uitdijend heelal.
Let op: ik zeg óók dat de ruimte uitdijt met het voortschrijden der tijd. Ik zeg alleen dat de ruimtetijd als geheel niet groeit of onderhevig is aan tijd, dat zie ik gewoon als een 4 dimensionaal object. Binnen die 4 dimensies zitten oneindig veel 3-dimensionale deelruimtes die we allemaal "de ruimte" of "het universum" noemen op verschillende momenten. Hoe later het moment (d.w.z. hoe verder van het centrum) hoe groter de ruimte.virtlink schreef:Ik heb je topic gelezen maar hier schrijf je:
Als je een ballon opblaast wordt zijn oppervlakt groter. Dat is het uitdijen van de ruimte. Als je al die ballonnen in verschillende stadia in elkaar hebt krijg je een massieve 3-dimensionale klomp, dat is de ruimtetijd.
Nee, in Rogiers voorbeeld (waar hij 1 dimensie heeft weggelaten) is het oppervlak van de bol de eerste en tweede dimensie en de afstand vanaf het middelpunt is de tijd. Dus die klomp is (bijna?) oneindig groot, dus hoeft hij nergens in te drijven of te liggen.Rogier schreef:Als je een ballon opblaast wordt zijn oppervlakt groter. Dat is het uitdijen van de ruimte. Als je al die ballonnen in verschillende stadia in elkaar hebt krijg je een massieve 3-dimensionale klomp, dat is de ruimtetijd.
waarin drijft die klomp, of ligt die ?
misschien wel een steen op een planeet.
die zien er ook 3D en klompachtig uit.
Nee, in Rogiers voorbeeld (waar hij 1 dimensie heeft weggelaten) is het oppervlak van de bol de eerste en tweede dimensie en de afstand vanaf het middelpunt is de tijd. Dus die klomp is (bijna?) oneindig groot, dus hoeft hij nergens in te drijven of te liggen.Kjell schreef:Rogier schreef:Als je een ballon opblaast wordt zijn oppervlakt groter. Dat is het uitdijen van de ruimte. Als je al die ballonnen in verschillende stadia in elkaar hebt krijg je een massieve 3-dimensionale klomp, dat is de ruimtetijd.
waarin drijft die klomp, of ligt die ?
misschien wel een steen op een planeet.
die zien er ook 3D en klompachtig uit.