haphap
Artikelen: 0

achteruitkijkspiegel

Ik vraag mij al mijn hele autoleven af hoe de lichtdemper werkt in de achteruitkijkspiegel. Ik zou het op het wel kunnen opzoeken, maar wie weet het ?
Jan van de Velde
Moderator

Re: achteruitkijkspiegel

Ik zou het op het wel kunnen opzoeken, maar wie weet het ?
Ik zou zeggen, zoek het op en leg het ons uit. :roll: Bij voorkeur met een mooi plaatje erbij. Want het is ozo simpel, maar het is typisch zoiets waar je op moet komen. 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
klazon
Pluimdrager

Onnozele vraag misschien, maar zit er een lichtdemper in een achteruitkijkspiegel? Nooit van gehoord.
Jan van de Velde
Moderator

Nee, er zit geen lichtdemper in. Als haphap het laat afweten heb ik een mooi GIFje klaarstaan om het uit te leggen.... :roll: Toen ik dat voor het eerst eens uitzocht zakte mijn broek af van de simpelheid van zo'n ding.

En dit topic mag wat mij betreft naar alledaagse of naar klassieke. :P
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Raspoetin

(...)Ik zou het op het wel kunnen opzoeken, maar wie weet het ?
Misschien bedoel je het niet op deze manier hoor, maar zo komt het bij mij over dat je ons liever laat zoeken dan dat je zelf ook maar iets doet.

Maar goed, on-topic: Bedoel je een normale autospiegel waaraan een knopje zit waarmee je de autospiegel in de andere stand kan klappen of bedoel je een achteruitkijkspiegel die het glas automatisch donkerder kan maken, afhankelijk van de lichtinval?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
haphap

potverdorie wat anders kan ik bedoelen. Hebben jullie soms nog nooit in een auto gereden ? Nee ik ben niet te lui, maar maak gebruik van de grote hoeveelheid kennis die hier aanwezig is. Ik heb al vaak over deze vraag nagedacht, maar nooit zelf een logisch antwoord kunnen vinden. Een paar maanden geleden heb ik eens geprobeerd te zoeken, maar vond niet gelijk het antwoord. Dus laat het bestandje maar komen Jan....
Jan van de Velde
Moderator

Afbeelding

niet helemaal netjes getekend met exacte normalen en zo. De spiegel is niet vlak (met doorzichtige voorzijde en gemetalliseerde achterzijde evenwijdig), maar een beetje spievormig. Een glazen oppervlak reflecteert ook, maar dat is maar een tiental procenten of zo van het licht dat wordt doorgelaten. Kun je in elke glazen ruit zien. De 90 overige procenten gaan door het glas naar de metallaag, weerspiegelen daar en verlaten weer grotendeels de spiegel.

Alles wat je doet met dat knopje is kiezen tussen nuttige reflectie van het glasoppervlak, of van de metaallaag. En met je spiegel in de verkeerde stand overdag zit je naar je dakbekleding te kijken. :roll:

Hoe kom je op het idee........ :P
Raspoetin

potverdorie wat anders kan ik bedoelen. Hebben jullie soms nog nooit in een auto gereden ?
Je hebt namelijk buiten de doorsnee autospiegel (waar Jan een plaatje van gepost heeft) ook een achteruitkijkspiegel waarbij het glas donkerder wordt gemaakt in plaats van dat je de spiegel in een andere stand zet (mijn vriendin heeft een auto met zo'n binnenspiegel): http://www.google.nl/search?hl=en&q=automa...e+binnenspiegel

In je beginpost is niet duidelijk welke van de twee spiegels je bedoelde, maar ik neem aan dat je de normale spiegel bedoelt en dat Jan je vraag inmiddels beantwoord heeft?

Edit: ter aanvulling:
BMW has built an automatic dimmer feature into the inside and outside rearview mirrors. The inside rearview mirror has two built-in photocells, one facing forward out the front windshield and one in the mirror itself measuring potentially blinding light coming from behind. A computer then compares the intensity of the two measurements, recognizing the difference between intense ambient light (a sunny day in front and behind) and potential glare from headlights following behind at night.

Depending upon the difference in readings, the system modulates the voltage of an electric charge in the gel layer of all the rearview mirrors (inside and outside). The reflectivity of the gel layer changes with the amount of charge, thus dimming the mirror when there are headlights behind. When the source of any glare is gone, the voltage automatically readjusts.

The benefit of such an automated system is that when there's no following glare at night, the mirror is not dimmed, affording the driver a bit better rear-facing view than normal with a manually dimmed mirror. The 745Li's entire photocell system is even more complex than just described and has applications for automatic rain sensors and headlight controls, too.
http://www.edmunds.com/insideline/do/Drive...88/pageId=48991
haphap

Jan en Rasp bedankt voor de snelle reacties. En ik maar kijken in de achteruitkijk spiegel, en ik zag niks (tovenarij !). Ook dacht ik aan reflecties via het dak, maar dat zou te ingewikkeld worden. Van dat nieuwe systeem had ik nog nooit gehoord, ik vind de oude al een fantastische vinding, ik gebruik m vaak en graag. Soms zelfs overdag in landen waar altijd de lichten aan zijn. Je ziet dan het dak, maar ook de rest blijft zichtbaar.

Nou vraag ik me gelijk af of dit in grote lijnen de techniek is waarmee ze bv in de efteling spoken en figuren tevoorschijn toveren ?
Raspoetin

In de Efteling zal ook met spiegels gewerkt worden (Fata Morgana bijvoorbeeld), maar hoe dat deze werken is mij niet bekend.

Wel een opmerkelijk bruggetje trouwens :roll:
wombat

de donker worden spiegels en glazen zijn gemaakt van glas met een beetje zilver.

Jaren geleden een doc. gezien met de toepassing.

Door de lichtintensietijd komt er zilver vrij die het glas iets donkerder maakt. Als het licht wegvalt dan wordt het zilver weer gebonden.

Hoe het exact werkt (scheikundig) weet ik niet .
Het eerste wiel was echt niet rond

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”