Een rap of een top40 nummer is makelijk te coveren daar hoef je niet een uitstekende muziekant voor te zijn MAAR een klasieknummer iets van Bach dan word het al helemaal anders dan word de ECHTE muziekant onderscheiden van de charlatan
Dat vind ik wat te simplistisch.
Waar jij nu op doelt is het zuiver technische, om goed te musiceren heb je heel wat meer nodig dan alleen maar een goede techniek (ik bespeel zelf meerdere instrumenten). Het gaat er ook om dat je veel gevoel in de muziek kan leggen. Jouw gevoel uit zich in de toetsaanslag/snaaraanslag/blaasaanzet (is dat een woord? je weet wat ik bedoel). In functie van jouw gevoel krijg je een bepaalde dynamiek qua volume, tempowisselingen enz
Er zijn mensen die technisch perfect een nummer van Bach/Mozart kunnen spelen maar die niets, noch klassiek noch pop, echt mooi kunnen brengen omdat ze het gevoel missen. Er zijn muzikanten die een fantastisch goed gevoel hebben maar een ietwat matige techniek. Deze techniek is onvoldoende voor de zwaardere klassieke muziek maar wel voldoende voor hun popmuziek. Zij kunnen echter die popmuziek beter brengen dan die 1ste groep muzikanten die ik noemde (technisch volmaakt maar gevoelsarm).
Een goede muzikant kan dus ook een simpele melodie veel mooier brengen dan een modale muzikant.
Daarnaast is de kunst van het spelen van popmuziek dat je samen moet spelen met 3 of 4 andere muzikanten. Veel klassieke musici spelen vooral solo.
Voor mij is muziek, net als elke kunstvorm, een uitingsvorm van gevoel (mogelijk dat ik daarom literatuur wat minder tot de kunst reken maar dat terzijde).
Klassieke muziek is wat meer verfijnd, popmuziek wat directer en ruwer. Het is maar net waar je op dat moment zin in hebt. De vergelijking met de kroket en een 3-sterren etentje is denk ik wel een goede. Beiden hebben evenveel waarde, ook al is het één technisch moeilijker dan het andere.
Klassieke muziek is wat minder toegankelijk, als je als kind weinig daarmee in aanraking bent gekomen dan is het wat moeilijk om klassieke muziek goed te volgen.
Ik heb zelf ook naar klassieke muziek geluisterd. Tegenwoordig luister ik ook alleen nog maar naar pop omdat ik zo enorm veel waarde hecht aan de stem, het meest bijzondere instrument dat er is. Er is geen ander instrument wat zo veel gevoel kan overdragen. Ik heb een zeer brede smaak, zolang de muziek maar sterk melodieus is. Ik luister dus niet naar hardcore/house/jungle, ik heb het veel gehoord maar het blijft mij op de zenuwen werken, ik raak er te veel opgefokt door en dat vind ik niet fijn. Dat doet geen afbreuk aan de muziek, het geeft eerder aan dat het haar uitwerking niet mist en gewoon niet past bij mij.
De mooiste muziek vind ik nog die muziek waarbij klassiek en pop fuseren. Ik heb bijvoorbeeld een prachtige improvisatie van Elton John met een zeer lange intro van 6 minuten waarna hij nog 5 minuten sterk zingt. Het publiek werd helemaal wild. Queen had ook een mooie mix van pop met klassieke elementen (bohemian rhapsody als bekendste voorbeeld maar je hoort dat meer of minder subiel in de meesten van die nummers).
Alicia Keys is overduidelijk klassiek geschoold. Haar bekende nummer I keep on fallin' bevat zo'n sterke klassieke elementen.
Night of the proms is niet voor niets zo populair.
Grappig detail: ik ken een professionele muzikant die daaraan mee heeft gedaan maar er zijn neus voor ophaalde, het was gewoon niet zijn ding maar hij heeft dermate veel talent dat zijn leraar hem vroeg om in te vallen.
Het is juist door de fusie van verschillende muziekstijlen dat je nieuwe stijlen krijgt en de muziek weer verder evolueert. Laten we dus geen strijd voeren welke muziek beter is maar juist proberen open te staan voor zo veel mogelijk vormen van muziek. Echte grote muzikanten beperken zich meestal ook niet tot het één of het ander. De meeste grote popmuzikanten (verwar groot niet met bekend!) luisteren ook regelmatig naar klassieke muziek (in NOVA bekende een voormalige rockster nog dat hij het liefst klassiek speelde buiten de optredens). De meeste grote klassieke musici luisteren ook regelmatig naar kwalitatief hoogwaardige popmuziek. Dat is mij al veel opgevallen in docu's en boeken. Zo heb ik ook een gitaarboek waarin verschillende bekende popmuzikanten (oa Keith Richards en Brian May) wat hebben geschreven over het belang van een goede technische (= klassiek) scholing.