Het (vrij typische) middelbare-schoolantwoord was:Waarom zou men voor het steriliseren van voedingsmiddelen gebruik maken van gamma-stralen en niet van alfa of beta-stralen?
Omdat ik dit totaal onvolledig vond ben ik verder gaan zoeken, maar tot nu toe heb ik nog geen bevredigend antwoord gevonden. Mijn vraag is eigenlijk zeer uitgebreid, ik hoop dat iedereen een stukje van het antwoord kan geven.Gamma-stralen verliezen alleen energie, maar veranderd niet van massagetal of atoomnummer, wat bij alfa en bèta-stralen wel het geval is. De gamma-stralen zijn m.a.w. alleen schadelijk op het moment dat ze inwerken op het weefsel, maar niet meer erna. Wanneer men Alfa of bèta-stralen zou gebruiken, blijft het weefsel erna ook schadelijk. Ons voedsel zou radioactief worden.
Wat is de invloed van:
- alfa-straling
- beta-straling
- gamma-straling
op volgende zaken:
- bacteriën
- vruchten (groenten en fruit)
- de mens
Wat alfa-, beta- en gammastraling precies zijn was niet zo moeilijk te vinden. Gamma-stralen doden blijkbaar bacteriën, vermits ze gebruikt worden voor sterilisatie. Op de mens hebben al deze stralingsvormen blijkbaar als effect dat er wijzigingen gebeuren in de DNA-structuur van onze cellen, deze gemuteerde cellen gaan zich dan vermenigvuldigen en dit wordt kanker genoemd. Maar als gamma-straling zulke dingen teweegbrengen bij mensen en bacteriën, wat veroorzaken ze dan in plantaardige zaken als groenten en fruit ? En wat is dan precies het verschil met het effect dat alfa- en beta-stralen hebben?
Deze vraag heeft eigenlijk ook te maken met Chemie en Natuurkunde, maar ik vermoed dat het mij kwalijk zou genomen worden moest ik een link naar dit topic posten in die forums.