curious schreef:en dat we het intussen heel goed zonder god en de duivel en zelfs de symboliek ervan kunnen.
we hebben een goede en een slechte kant en een schemerkant en een grenzeloze fantasie vooral
die steeds weer een loopje met ons neemt
je ziet dit bij kinderen het mooist tot uiting komen
je kunt ze alles vragen, op hun zesde hebben ze in principe al overal een antwoord op
want een antwoord geven op een vraag is dan al veel belangrijker dan de vraag 'beantwoorden'
zoveel temeer geldt dat nog weer voor volwassenen
en dan worden ie antwoorden te vuur en te zwaard verdedigt
een ding is namelijk een -klaarblijkelijk- psychologische onmogelijkheid (dat zie je ook heel sterk op dit forum tot uitdrukking komen): het ware antwoord te -willen- 'zien' en te erkennen en te aanvaarden, op de meeste vragen.
het antwoord: ik weet het niet (al sla je me dood).
Uiteindelijk zal voor het einde van deze zevende dag bewezen worden dat de Duivel ongelijk had. Dan zal god ingrijpen
zie je, Roosje... [rr]
roosje schreef:mij valt op dat veel gelovigen god wel verantwoordelijk stellen voor iets goeds maar als iets slecht is dan is het vrije wil of die beruchte duivel.
groetjes roosje
die functie hebben god en alle heiligen en de engelen en de duivel ook, of als je met andere culturen (tijden) in aanraking komt, natuurlijk weer andere namen, ideëen , beelden...
onmacht, gebrek, wanhoop die door ons geweldige voorstellingsvermogen opgevuld, gedicht, gestild wordt, daar is de mens een meester in, en dat is mogelijk zelfs zijn belangrijkste eigenschap.
de mens kan daardoor het leven beter aan dan welke species ook, fantasie, daarzonder zijn wij echt helemaal niets...