Vind je dat er op openbare (niet-religieuze) scholen ook niet-wetenschappelijke ideeën lesgegeven horen te worden (bijvoorbeeld intelligent design)?
Waarom wel/niet?
Het gaat er toch om dat ze de waarheid te horen krijgen?Helemaal niet! Waarom niet? Er is geen enkele reden om het wel te doen. Tenzij je ook les wil geven over David de boskabouter, meneer Guggenheimer de onafhankelijke tv-producent, het vliegend spaghettimonster, etc.
Tuurlijk mag dat dan verteld worden. Je schept hier echter wel een voorwaarde (met het woordje 'als'). Het punt van ypsilon is dat hij dingen noemt waarvoor er in ieder geval op dit moment geen enkel bewijs is. Hij probeert dus aan te geven dat als je geen eisen stelt aan de kennis die je wilt onderwijzen, je dus alles moet onderwijzen (en dan bedoel ik echt alles, dus elke natte droom van elke pinguin die je maar kan verzinnen ook).Als David de boskabouter bestaat, mag dit dan niet verteld worden?
Ben je dan van mening dat alles wat echt is, ook automatisch wetenschappelijk is? Of dat alles wat echt zal blijken, alleen via de wetenschap aan het licht komt?Tuurlijk mag dat dan verteld worden. Je schept hier echter wel een voorwaarde (met het woordje 'als'). Het punt van ypsilon is dat hij dingen noemt waarvoor er in ieder geval op dit moment geen enkel bewijs is.
Wetenschap heeft ook een filter die ideeën uitsluit (wanneer ze bijv. niet te falsificeren zijn). Denk je dat alle onderdelen van de realiteit te falsificeren zijn?Wetenschap leidt tot geverifieerde kennis. Die kennis komt met een zekere garantie over de waarschijnlijkheid ervan.
1 voorbeeld van kennis die niet door wetenschap verkregen wordt: dat ik bewust ben. Die zekerheid heb ik, maar het is niet wetenschap die die zekerheid brengt. En degenen die denken dat dat een negeerbaar voorbeeld is hebben het mis, denk maar eens aan wat voor ideeen je allemaal wegwerpt als je dat fenomeen als causale kracht uitsluit.Ik heb al eens eerder gevraagd om voorbeelden van geverifieerde kennis die dan niet onder de noemer wetenschap zou vallen, maar daar heb ik tot nu toe geen antwoord opgekregen. Heb je hier voorbeelden van?
Ho! Dat vroeg ik niet. Ik vroeg om geverifieerde kennis die niet onder de term wetenschap zou vallen. Hoe men op het idee komt om naar die kennis te gaan zoeken (gokken, denken dat het zo is, dartpijltje in een telefoonboek gooien, you name it) dat maakt niet uit. Ik sluit niet uit dat iemand die willekeurig dingen zegt ook wel eens iets zegt dat waar is. Het punt is dat je daar niks aan hebt als je niet kan bepalen welke uitspraken wel en niet waar zijn. Ik vraag dus naar een manier om het waarheidsgehalte te controleren (verifieeren) die niet wetenschappelijk is.1 voorbeeld van kennis die niet door wetenschap verkregen wordt
Ik snap dat je denkt dat je bewust bent, maar hoe weet je dat zeker? Het is immers niet verifieerbaar (zeker niet door jezelf). Voor hetzelfde geld ben je een robot die alleen maar geprogrammeerd is om te doen alsof hij bewust is. Het enige dat je kan zeggen is dat jij overtuigd bent van je eigen bewustzijn. Maar overtuiging alleen is een slechte basis voor 'kennis'.dat ik bewust ben.
Omdat datgene wat waarneemt niet waarneembaar is in de zin die de wetenschap gebruikt om te verifieren: waarneming via onze uitwaarts gerichte zintuigen. Het staat dus vast dat zulke waarnemers bestaan, maar dit kan niet door wetenschap geverifieerd worden,Als een onderdeel van de realiteit niet waarneembaar is, hoe kun je er dan een zinnige uitspraak over doen?
Wat bedoel je met verifieren? Ik kan toch verifieren dat ik bewust ben? Ik hoef slechts in mn hand te knijpen en ik voel pijn.Ho! Dat vroeg ik niet. Ik vroeg om geverifieerde kennis die niet onder de term wetenschap zou vallen. Hoe men op het idee komt om naar die kennis te gaan zoeken (gokken, denken dat het zo is, dartpijltje in een telefoonboek gooien, you name it) dat maakt niet uit.
Je snijdt jezelf nu wel een beetje in je vingers hoor. Je zegt dat overtuiging alleen een slechte basis voor kennis is, en dit baseer je op je eigen overtuiging dat robots ook overtuigd kunnen raken dat ze bewust zijn. Ik daarentegen baseer mijn uitspraak (dat ik zelf bewust ben) op de enige echte basis die kan aangeven of iets realiteit is: waarneming.Voor hetzelfde geld ben je een robot die alleen maar geprogrammeerd is om te doen alsof hij bewust is. Het enige dat je kan zeggen is dat jij overtuigd bent van je eigen bewustzijn. Maar overtuiging alleen is een slechte basis voor 'kennis'.
Je bedoelt dat je een robot met bewustzijn maakt? Ja, dan heb je inderdaad een robot met bewustzijn, en als hij zich knijpt zal hij inderdaad pijn voelen. Wat probeer je daarmee te zeggen?Ik maak een robot die ik programmeer om te ervaren dat hij bewust is. Ik programmeer hem bovendien zo dat als hij zichzelf knijpt, hij pijn ervaart. Al zijn gedachtes zijn geprogrammeerd. Nu wordt hem de vraag gesteld of hij bewust is. Wat denk je dat hij antwoordt? Vergelijk dit antwoord met jouw antwoord.
Gewoon in je hand knijpen en je weet of je bewust bent, simpel toch? (en nogmaals: ja, een bewuste robot zal ook pijn voelen...)Logisch gezien is er geen enkele test die je kan doen om te bepalen of je bewust bent. Sterker nog, het is niet eens mogelijk om te bepalen of er zoiets als bewustzijn uberhaupt bestaat.
De absurditeit van je argumenten wordt goed zichtbaar wanneer ik bewustzijn erbij betrek. Je argumenten slaan immers net zo goed op bewustzijn, als op roze david de boskabouter, en je positie wordt daarmee logisch gezien onhoudbaar. En al helemaal wanneer je vervolgens claimt dat er geen onderscheid tussen de twee gemaakt kan worden, immers de één is waarneembaar, de ander niet.Betekent dat dat David de boskabouter voorlopig niet in onze klaslokalen besproken zal worden? Ja, dat betekent het. Betekent dat dat hij niet bestaat? Nee, dat niet. Het betekent slechts dat hij geen waarneembare interactie heeft met onze werkelijkheid en wat dat betreft, net zoals roze olifanten, net zo goed niet kan bestaan.
Dat hangt ervan af van wat jij met bewustzijn bedoelt. Is een robot waarvan al zijn responses van te voren geprogrammeerd zijn bewust? Als je hierop 'nee' beantwoordt dan moet je nog maar eens goed mijn stukje lezen. Misschien dat je dan eindelijk het probleem van 'weten' ziet.Je bedoelt dat je een robot met bewustzijn maakt?