Maar dan begrijp ik de houding van jouw God niet. Je relateerd het "magnanimous" zijn, aan het intermenselijke.
Nee. Het is de persoonlijk innerlijke eigenschappen van de mens die de persoon magnanimous maken. Deze eigenschapen openbaren zich vervolgens in de daden. Iemand die deze innerlijke eigenschapen niet heeft kan wel de daden doen maar dat is niet hetzelfde. Natuurlijk is het beter dan de daden niet doen, maar het is niet genoeg. Ze hebben wel geloof maar niet de kracht er van.
De goede daad kan volgens jouw alleen aan de medemens gericht zijn (waar ik het overigens erg mee eens ben). Dit moet ook de intentie zijn. Deze houding zeg jij aan je geloof te ontlenen.
Ik heb het over het "worden van", jij hebt het over het "doen". Dat zijn verschillende perspectieven op waarschijnlijk hetzelfde.
Goede daden met een twijfelend hart is niet genoeg; Een goed hart zonder goede daden is onmogelijk.
Jouw God, oordeeld hier niet over? Hij kiest zo lijk je aan te geven vanuit eigen, los van deze houding staande, motieven.
Het is niet aan ons om te oordelen.
God weet meer dan wij, hij ziet in het harten van mensen en hij kent hun motivaties en hun beperkingen. Wij kunnen ons daar geen voorstelling van maken. We kennen ons zelf niet eens!
Tegelijkertijd geef je aan dat de wereld "verloren" is, zonder toekomst is. Dat hier niets te bereiken of te bewijzen valt.
Deze wereld was verloren vanaf het moment dat adam zondigde. Niets van alles wat wij mensen hebben opgebouwd sindsdien heeft blijvende waarde. Het zal verdwijnen zonder een spoor achter te laten. Deze wereld zal niet eens meer herinnerd zal worden.
Ik heb in één van mijn eerder post al aangegeven dat in "inconsitent" is. Jij probeerd mij, ons, inzicht te geven in jouw zienswijze. Je propegandeerd dat de mens het goede na moet streven en tegelijkertijd geef je aan dat dit volkomen zonder toekomst, of waarde is, ook je God oordeeld hier niet naar.
Wat voor waarde hebben goede daden in een vergankelijke wereld?
Je kunt met goede daden niets verdienen bij God aangezien God goede daden normaal beschouwd. Met deze goede daden kun je ook niets van waarde opbouwen buiten jezelf. Het gaat er wie je bereid bent te worden: Niet wat je bent of wat je doet of wat je hebt. Een overtreffende trap van Omnia mea mecum porto.
Veel mensen willen onafhankelijk zelfstandig zijn. Zelf bepalen wat goed en kwaad is. Ze willen niet veranderen, men moet hun maar nemen zoals ze zijn. Ze denken dat ze nu eenmaal zo geboren zijn en dat ze niet kunnen veranderen.
God zoekt echter mensen die zichzelf willen veranderd. Die opzien naar zijn hulp en leiding. Die zijn wil willen doen. Die zijn zoon Jezus willen navolgen en zijn instructies op te volgen om uiteindelijk net zo te worden als hem. Om net als hem bereid te zijn om te worden wat nodig is.
God zal de mensen die zijn wil doen, mensen die hij kan gebruiken, beslist willen bewaren of herstellen in de nieuwe wereld die komt nadat deze wereld verdwenen is. Omdat het hem genoegen schenkt omdat te doen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs