Ik vraag me de laatste tijd wel eens af hoe lang het instorten van een modern gebouw van bijvoorbeeld 415 meter zou duren.Dat heb je mis. De definitie van wetenschap luidt: ...
Om te beginnen zouden we de tijd die een vallend voorwerp vanaf die hoogte tot de grond nodig heeft eens kunnen vergelijken met de vertraging die wordt veroorzaakt door de wrijving van het gebouw zelf. Zo'n gebouw zou nl. gemaakt zijn om zo lang en stevig mogelijk te blijven staan, ook wanneer het bijvoorbeeld hard waait. Stap 1 is standaard natuurkunde voor leerlingen van ongeveer 15 jaar.
( g = 9.81 m/s^2, h = 415 m, d = (1/2)*a(t)^2 = h
=> 415 = (1/2)*(9.81)(t)^2
=> 830/9.81 = 84.6(+/- 2%) = t^2
=> t = 9.20 s (+/- 0.2 s) )
Stel je voor dat het gebouw opgebouwd is uit vooral beton en staal. Dan zou de weerstand, veroorzaakt door die materialen, de valtijd
aanzienlijk moeten verlengen. Lucht zou de valversnelling al met een niet te verwaarlozen percentage vertragen en daarnaast gaat dus ook de wrijving van de massievere materialen een grote rol spelen bij de vertraging van de ineenstorting.
Hoe groot deze tegenwerkende kracht is, is een opgave voor bouwkunde studenten. Maar ik schat nu zelf dat de vertraging zal zitten tussen de 10 en 50 % van g.
Nu is het dus mogelijk dat sommige stalen profielen vrijwel met dezelfde versnelling naar beneden komen als in een vrije val.(minus de vertraging door luchtwrijving) Het gebouw zelf zal natuurlijk niet kunnen vallen, omdat de hele constructie dit probeert te voorkomen. Ook wanneer er delen van de constructie beschadigd zijn, zal de rest ervoor zorgen dat een ineenstorting erg moeilijk gemaakt wordt. Als dit niet zo zou zijn, zou een gebouw opgebouwd zijn als een kaartenhuis.
Mijn vraag dus : Hoe lang zou het duren voor zo'n massief gebouw in elkaar gestort zou zijn ?