Ik zat na het uitgaan nog even te rond te kijken op wat sites, toen ik dit http://frontpage.fok.nl/nieuws/81742 tegen kwam.
Artsen weigeren de man medische hulp vanwege het feit dat de man niet goed voor zichzelf zorgt. Het feit dat de man last krijgt van zijn enkel en daardoor medische hulp
nodig heeft is een direct gevolg van het feit dat de man niet wil/(kan?) stoppen met roken. Met andere woorden: Het is gewoon zijjn eigen schuld!
Nou deed mij dit een beetje denken aan wanneer Plato over zijn ideale staat fantaseert.
Hij doet dit in "The Republic" (geschreven in ong. 380 B.C.E.) wat de eerste, en misschien wel meest invloedrijkste werken in de geschiedenis van de Westerse politieke filosofie is. Er worden oa. vragen behandeld zoals: Wat is rechtvaardigheid? Wat is de rol van het onderwijs in de politiek? Is het ooit gerechtvaardigd om muziek en literatuur te censureren? Zijn alle burgers gelijk als het op de wet aankomt? Moeten vrouwen en mannen gelijke kansen in de politiek hebben? Verdiend iedereen het recht op medische hulp!?
En die laatste vraag, daar gaat het een beetje om in dit topic. Plato suggereert dat er maar een enkel aantal mensen in aanmerking moeten komen voor medische verzorging. Als een persoon een wond of ziekte heeft, wat behandeld kan worden, en voor 100% kan genezen, dan heeft die persoon recht op meische verzorging. Maar als iemand chronisch ziek is, dan heeft die persoon geen recht op medische verzorging, en wordt hij of zij simpel aan zijn of haar lot overgelaten. (hij vond ook dat een stad gefaald had als er een groot aantal doktoren nodig was.)
Stel je eens een man voor als je wilt, 80 jaar en hij heeft een mooi leven gehad. De man lijdt aan een ernstig geval van Alzheimer en heeft diabetes. Hij woont in een verzorgingstehuis en kost de staat ong. 4000,- per maand. Plato zou in zo'n geval iets zeggen van: "Zijn jullie nou helemaal gek geworden! Die man kost de samenleving alleen maar geld, hij heeft een mooi leven gehad, hij heeft zijn plicht aan de staat voldaan, het is tijd om hem te laten gaan. Het geld kan beter besteed worden in onze staat, aan de jonge mannen(Guardians) die fit zijn en de staat moeten beschermen tegen haar vijanden"III. The essential elements of Socratess medical ethics are as follows:
A. Illnesses caused by idleness are not to be treated. Only wounds and simple, curable illnesses can be treated. (405d.)
B. The current art of medicine is an education in disease (406a).
C. In the just city, no one has the leisure to be sick throughout life (406c).
D. Medicine should treat those whose bodies are in healthy condition but have some distinct and definite disease in them (407d).
E. Medicine should not treat bodies diseased through and through (407d), nor those with a naturally sickly body (408a).
F. Those deemed unfit to be treated will be allowed to die.
Wat zijn jullie ideeen hierover.
En wat denken jullie van de man die niet aan zijn enkel geopereerd word vanwege zijn verslaving aan roken. Is het gerechtvaardigt om die man medische hulp te weigeren of niet?
Hmmz, toch iets langer geworden dan ik in gedachten had, maar dat is niet erg natuurlijk Ik ga nu slapen, en ik hoop dat er morgen wat reacties zijn zodat we even lekker kunnen discusseren!
Gegroet!