natfreak1991
Artikelen: 0

Het wankelemeetlatpracticum

Hallo iedereen,

Ik heb als huiswerk een practicum van Natuurkunde opgekregen, we hebben in de klas waardes gemeten van een wankele meetlat en moeten nu de waardes van a en b bepalen. :D

Het gaat om devolgende formule:

1/z = a * m + b

Deze formule zal een kromme lijn geven, en deze moet ik zo vervormen dat hij een rechte word zodat ik via de richtings coëfficient de waarde van a kan berekenen.

Hierbij zijn a en b constanten en z en m variabelen.

Wie weet hoe ik nou deze formule kan veranderen zodat deze de vorm y = ax + b krijgt?

Ik weet dat de z of m als y moet worden geschreven maar voor de rest kom ik er maar niet uit! 8-)

Wie kan mij hiermee helpen? Alvast heel erg bedankt!
Rov

Re: Het wankelemeetlatpracticum

Wat staat op de x, respectievelijk y-as? z of m?
dirkwb

Zet de waarden 1/z en m tegen elkaar uit in een grafiek, trek een rechte lijn en bepaal de vergelijking van de rechte lijn. (Als je lineaire regressie kent dan is het het beste als je dat toepast.)
Quitters never win and winners never quit.
natfreak1991

Allereerst allebei bedankt voor jullie reacties.

Alleen ik snap er eigenlijk niet zo heel veel van. Het is inderdaad zo dat z en m op de x-as en y-as komen, alleen welke waar moet komen kan ik alleen weten als ik een formule heb ik de stijl van y = ax + b

1/z = a * m + b moet ik dus wegwerken tot deze vorm. Let erop dat de a en b in y = ax + b niet hetzelfde zijn al de formule voor de maatbalk.

Dus ik moet dingen gaan weghalen zodat de constanten op de plaats van a komen, en de variabelen op de plaats van y en x.

Misschien dat ik een helderder voorbeeld kan geven met een makkelijkere variant van deze opgaves:

Je hebt deze formul die een kromme lijn geeft: V/1 = (2pie * r) / T

Deze ga je herleiden naar een y = ax + b variant.

Verder geven jullie sommige natuurkunde foefjes aan waarmee je dit wellicht sneller mee kan bereken, maar ik zit in de 4e klas van het vwo en ik weet helaas nog niets over deze dingen..

Dit geeft: v * t = 2pie * r -> 2pie * r = v * t, ofterwel y = a * x.

Dit moet ik nu ook hebben met de bovenstaande formule voor dit practicum, echter kom ik er niet uit hoe ik dit moet herleiden omdat er nu 1 constanten zijn!
dirkwb

ALs je in 4VWO zit neem ik aan dat je een GR hebt. Ik heb zelf een ti83+, als je daar naar STAT toegaat kan je de functie Linreg(ax+b) gebruiken, je slaat de x waarden in een Lijst (bijv L1) op, de y-waarden in een lijst (bijv. L2) dan typ je: Linreg L1, L2 en de GR geeft de vergelijking die ''het best past bij de punten'' in de vorm ax+b!
Quitters never win and winners never quit.

Terug naar “Huiswerk en Practica”