Dag,ik ben woonachtig in belgie waar de elektriciteiten zijn uitgevoerd als een tt net.Dus zowel transfo (sterpunt)als gebruiker hebben een aparte aarding.Nu heb ik gehoord van volgend fenomeen.
Er treedt een verlies op in het net,zowel in cabine of bij gebruiker thuis waardoor er een stroom vloeit naar de grond en er zo op de grond een spanning komt te staan.Gevolg:bij sommige gebruikers in de omtrek die een differentieelschakelaar hebben in hun zekeringkast, schakelt uit.
Zou graag weten wat de exacte reden is van dit uitschakelen.Ik weet wel dat er door het verlies een spanning kan komen op de aarding bij de buren maar dit kan niet de oorzaak zijn want een differentieel reageert op de stroomverschillen die zich op de stroomgeleiders achter de differentieel zelf bevinden.Deze zou normaal gezien enkel mogen uitschakelen indien het verlies zich bevindt in de woning zelf(bv. op wasmachine).En toch is het mogelijk,want heb er al verschillende malen over horen spreken.Langs deze weg zou ik de enige en echte reden en oorzaak graag willen horen.