Reinoutgoossens
Artikelen: 0

[Geografie] Ligging steden

Waarom liggen (grote) steden in België, zoals bijvoorbeeld Charleroi, Namen en Luik op een ongeveer evengrote afstand van elkaar? Ik heb al in mijn atlas gezocht, maar vond geen antwoord op mijn vraag. Ik heb wel een idee: Als je 2 steden hebt die groeien gaan deze misschien in contact willen staan met elkaar en waar komen deze in contact? In het midden tussen de twee steden, in dit voorbeeld namelijk Namen en dus zal de afstand even groot zijn. Klopt deze theorie, ik weet het niet. Gelieve mij verder te helpen.

Dank u
oktagon

Re: [Geografie] Ligging steden

Het zit wrs.veel meer in de historische groei van een kasteel of kerk met een nederzetting van bewoners er omheen,het zijn alle oude steden die je noemde.

Nieuwe planologie,als in Nederland de Ijsselmeerpolders ,hebben geplande situaties voor stichting van steden en in enkele gevallen,zoals een jaar of veertig geleden werd er in Brazilie in de binnenlanden een grote stad ontworpen door een bekende ontwerper,ik meen Oskar Niemeyer, en die stad heet Brasilia.

Ook de SovjetUnie had er wel een handje van om in Siberie geheime steden op te richten en die mochten niet op de kaart worden gepubliceerd en werden na de val van het communistische systeem langzaam bij het publiek bekend.
Hans Sterling

Re: [Geografie] Ligging steden

Reinoutgoossens schreef:Waarom liggen (grote) steden in België, zoals bijvoorbeeld Charleroi, Namen en Luik op een ongeveer evengrote afstand van elkaar? Ik heb al in mijn atlas gezocht, maar vond geen antwoord op mijn vraag. Ik heb wel een idee: Als je 2 steden hebt die groeien gaan deze misschien in contact willen staan met elkaar en waar komen deze in contact? In het midden tussen de twee steden, in dit voorbeeld namelijk Namen en dus zal de afstand even groot zijn. Klopt deze theorie, ik weet het niet. Gelieve mij verder te helpen.

Dank u
Dat de drie steden die je noemt op een ongeveer evengrote afstand van elkaar liggen,lijkt me niet gebaseerd te zijn op de gedachte om ze naar elkaar toe te laten groeien,maar eerder een toevallige bijkomstigheid te zijn,Reinout.

Zo groot waren en werden de meeste steden vroeger niet.

De ligging van de te bouwen stad lijkt me belangrijker te zijn geweest,dan de afstand tot andere steden.

Oude inlandse steden waren vooral handelscentra,en voor het (veilig) vervoeren van de handelswaar was een rivier belangrijk.

Vandaar dat de meeste oude inlandse steden op een geschikte plaats aan een rivier liggen,op een hoger gelegen stuk grond bijvoorbeeld,zodat de kans op een overstroming kleiner is.

Zo is het centrum van de oude stad waar ik woon,gebouwd op een rivierduin.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Terug naar “Huiswerk en Practica”