De 10 geboden begint met: Gij zult maar een god aanbidden. Als ik hierover nadenk rijs bij mij de vraag of god wel democratisch is. Als god steld dat de mens alleen maar in hem moet geloven, betekent dat god een dictator is. Een alleen heerser. God legt duidelijk zijn wil op, maar aan de andere kant heeft hij ons een vrije wil gegeven om te kiezen hoe wij ons leven indelen. Dat zou ook kunnen betekenen dat god ons de vrijheid geeft dat wij kunnen geloven wat wij willen en in wie wij willen geloven, toch? In dat opzich zou hij of zij democratisch kunnen zijn.
Diverse prominenten hebben in de krant Metro, rubriek: ''Why democracy?'' hun mening hierover gegeven.
In Metro 5-10-2007 zegt Robert Dijkgraaf het volgende op de vraag: Is god democratisch?: ''Dat ligt aan je concept van god. Als ik al een band met god hewb, is dat met de god van Spinoza, waarbij zij de natuur is. In dat geval is god extreem democratisch, want alle elementen in het universum zijn gelijkwaardig geschapen. Maar ik ben niet religieus en zie zoveel extreem verschillende concepten van god''. Jan Pronk zegt in Metro van 9-10-2007: ''Nee. Ik ben christen, maar minder religieus dan vroeger. Ik geloof dat er een god is die de wereld heeft geschapen, maar nu is het tijd dat we zelf de verantwoordelijkheden nemen voor onze daden. We moeten niet aan god blijven vragen of hij wil ingrijpen in onze samenleving''. Vivienne Westwood is zeer kort in haar antwoord in Metro van 10-10-2007: ''Ik geloof niet in god, maar de god van de bijbel is niet democratisch''.
Hany Abu-Assad zegt in Metro van 11-10-2007: ''God is niet meer dan een idee. Sommige mensen hebben dat nodig om te overleven. Ik kan niet bewijzen dat hij niet bestaat, maar niemand kan mij bewijzen dat hij wel bestaat. Iedereen mag zelf beslissen of hij of zij in god wil geloven, op die manier is hij wel democratisch''. Jesse Jackson, predikant, politicus en burgerrechtenactivist zegt in Metro van 12-10-2007: '' God maakt geen onderscheid tussen personen, op die manier is hij democratisch. Het is prachtig om te zien hoe hij bestaansmiddelen over de wereld verdeelt heeft: ieder land heeft iets wat een ander land nodig heeft. We moeten deze bestaansmiddelen op een democratische manier verdelen''.
Als er een god is die de mens opdracht geeft om ongelovigen te bekeren of uit te moorden, kan in mijn ogen god niet democratisch zijn! Zeker niet de god van de islam, die is zeker voor andersdenkenden, ongelovigen niet democratisch, behalve voor de moslims zelf. Zou het voor god zelf niet beter zijn, om zijn ware aard te laten zien, dat hij of zij democratisch is?
Puzzels