Dat vind ik betrekkelijk. Het kost veel geld maar wanneer je de kosten berekent per EU-burger dan valt het nogal mee, nietwaar? Hoe zou dit geld besteed worden wanneer we er niet dit onderzoek mee zouden verrichten?
Dan zouden we het toch ook maar aan zaken besteden die primair enkel voor ons nuttig of aangenaam zijn (pilsje, hobbies, investering in eigen onderwijs of werk, huis- en tuin...)?
Voor de mensen in Africa maakt het toch geen verschil? Dit geld zou anders toch niet naar hen gaan aangezien de staat zich er toe verbonden heeft om een bepaald percentage van de begroting te besteden aan ontwikkelingshulp en de burgers hun belissing om wel of niet te doneren mi niet zal afhangen van dat hele kleine beetje geld wat de individuele burger per jaar minder kan besteden.
Het kenmerkende van fundamenteel onderzoek is dat je nooit van te voren kan weten wat er uit gaat komen. Het klassieke voorbeeld is Einsteins relativiteitstheorie, een betere analogie met dit dure project is de ruimtevaart.
Ja, dat is inderdaad waar. Ik weet ook dat dat geld anders niet naar ontwikkelingshulp was gegaan ofzo; ik was meer aan het filosoferen over het feit dat zo'n experiment (en het verbonden bedrag) belachelijk moet klinken voor iemand die in armoede leeft
. Dat is overigens het geval met heel onze consumptiemaatschappij, maar ik werd er weer even aan herinnerd door de belachelijk grote machine die ze hebben gebouwd om een belachelijk klein deeltje waar te kunnen nemen. En niet dat ik tegen die versneller ben ofzo, ik ben zelf ook zeer nieuwsgierig wat dat betreft
.
Mede daarom hoop ik sowieso wel al dat ze meer vinden dan het higgs boson (Ik hoop wel dat ze die overigens ook vinden, dan hebben we daar in ieder geval uitsluitsel over
). Zoiets wat ze nog niet voorspeld hebben ofzo, maar waarmee ze weer (
op experimentele waarnemingen gebaseerd) beter inzicht krijgen in... alles
.