albert davinci
Artikelen: 0

Deeltjesversneller lhc is klaar voor gebruik

Grootste natuurkunde-experiment ter wereld klaar voor tests...

Lees het volledige artikel...

Afbeelding

Afbeelding

De Nederlandse bijdrage (zoals jullie weten is CERN een Europees samenwerkingsproject om de grote kosten te kunnen delen): Afbeelding

Afbeelding

De plaatjes van kennislink kunnen helaas niet in dit topic geplaatst worden omwille van de forumsoftwareinstellingen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
wololoh

Re: Deeltjesversneller lhc is klaar voor gebruik

Prachtig apparaat, ik ben benieuwd wat ze gaan vinden :D
meijuh

higgs boson als het goed is.. zo'n apparaat geeft mij echt een star trek gevoel, vind het wel jammer dat ik niet echt begrijp hoe deze deeltjes versneller werkt. Ik ben van plan wel een beetje natuurkunde te doen in mijn minor
Math-E-Mad-X

Is werkelijk prachtig natuurlijk zo'n machine, maar vraag me toch altijd weer af of we het geld niet aan iets nuttigers hadden kunnen besteden. :D
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
wololoh

Ze hopen het higgs boson te vinden ja :D . Maar ik ben vooral ook benieuwd naar andere, onverwachte dingen :D .

Ik vind het ook altijd een beetje dubieus dat zoiets gebouwd wordt terwijl er miljarden mensen honger lijden enzo, maar dat maakt het nog niet minder mooi dat we dit kunnen bouwen :D . Het heeft verder echter niet echt praktisch nut (De elementaire deeltjestheorie loopt volgens mij toch al ver vooruit op de huidige technologie en toepassingen ervan).
albert davinci

Ze hopen het higgs boson te vinden ja :( . Maar ik ben vooral ook benieuwd naar andere, onverwachte dingen :D .
Ik ook. :D
Ik vind het ook altijd een beetje dubieus dat zoiets gebouwd wordt terwijl er miljarden mensen honger lijden enzo, maar dat maakt het nog niet minder mooi dat we dit kunnen bouwen :D . Het heeft verder echter niet echt praktisch nut (De elementaire deeltjestheorie loopt volgens mij toch al ver vooruit op de huidige technologie en toepassingen ervan).
Dat vind ik betrekkelijk. Het kost veel geld maar wanneer je de kosten berekent per EU-burger dan valt het nogal mee, nietwaar? Hoe zou dit geld besteed worden wanneer we er niet dit onderzoek mee zouden verrichten?

Dan zouden we het toch ook maar aan zaken besteden die primair enkel voor ons nuttig of aangenaam zijn (pilsje, hobbies, investering in eigen onderwijs of werk, huis- en tuin...)?

Voor de mensen in Africa maakt het toch geen verschil? Dit geld zou anders toch niet naar hen gaan aangezien de staat zich er toe verbonden heeft om een bepaald percentage van de begroting te besteden aan ontwikkelingshulp en de burgers hun belissing om wel of niet te doneren mi niet zal afhangen van dat hele kleine beetje geld wat de individuele burger per jaar minder kan besteden.

Het kenmerkende van fundamenteel onderzoek is dat je nooit van te voren kan weten wat er uit gaat komen. Het klassieke voorbeeld is Einsteins relativiteitstheorie, een betere analogie met dit dure project is de ruimtevaart.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
eendavid

Qua budgetten kan je altijd vergelijken met andere kostenplaatjes. *mompelt iets over defensie*
wololoh

Dat vind ik betrekkelijk. Het kost veel geld maar wanneer je de kosten berekent per EU-burger dan valt het nogal mee, nietwaar? Hoe zou dit geld besteed worden wanneer we er niet dit onderzoek mee zouden verrichten?

Dan zouden we het toch ook maar aan zaken besteden die primair enkel voor ons nuttig of aangenaam zijn (pilsje, hobbies, investering in eigen onderwijs of werk, huis- en tuin...)?

Voor de mensen in Africa maakt het toch geen verschil? Dit geld zou anders toch niet naar hen gaan aangezien de staat zich er toe verbonden heeft om een bepaald percentage van de begroting te besteden aan ontwikkelingshulp en de burgers hun belissing om wel of niet te doneren mi niet zal afhangen van dat hele kleine beetje geld wat de individuele burger per jaar minder kan besteden.

Het kenmerkende van fundamenteel onderzoek is dat je nooit van te voren kan weten wat er uit gaat komen. Het klassieke voorbeeld is Einsteins relativiteitstheorie, een betere analogie met dit dure project is de ruimtevaart.
Ja, dat is inderdaad waar. Ik weet ook dat dat geld anders niet naar ontwikkelingshulp was gegaan ofzo; ik was meer aan het filosoferen over het feit dat zo'n experiment (en het verbonden bedrag) belachelijk moet klinken voor iemand die in armoede leeft :D . Dat is overigens het geval met heel onze consumptiemaatschappij, maar ik werd er weer even aan herinnerd door de belachelijk grote machine die ze hebben gebouwd om een belachelijk klein deeltje waar te kunnen nemen. En niet dat ik tegen die versneller ben ofzo, ik ben zelf ook zeer nieuwsgierig wat dat betreft :D .

Mede daarom hoop ik sowieso wel al dat ze meer vinden dan het higgs boson (Ik hoop wel dat ze die overigens ook vinden, dan hebben we daar in ieder geval uitsluitsel over :( ). Zoiets wat ze nog niet voorspeld hebben ofzo, maar waarmee ze weer (op experimentele waarnemingen gebaseerd) beter inzicht krijgen in... alles :D .
Math-E-Mad-X

Ja, dat is inderdaad waar. Ik weet ook dat dat geld anders niet naar ontwikkelingshulp was gegaan ofzo; ik was meer aan het filosoferen over het feit dat zo'n experiment (en het verbonden bedrag) belachelijk moet klinken voor iemand die in armoede leeft :D . Dat is overigens het geval met heel onze consumptiemaatschappij, maar ik werd er weer even aan herinnerd door de belachelijk grote machine die ze hebben gebouwd om een belachelijk klein deeltje waar te kunnen nemen.
Hier sluit ik mij volledig bij aan! Ik vind het nou eenmaal belangrijk dat we er regelmatig bij stil blijven staan wat we in godsnaam nou eigenlijk aan het doen zijn. Probeer dit experiment maar eens uit te leggen aan iemand die elke dag honger moet lijden.

Natuurlijk doe ik zelf ook allerlei belachelijke uitgaven dus ik neem verder niemand iets kwalijk ofzo. Van mij mogen we best doorgaan met geld verspillen, maar ik vind het wel belangrijk dat we ons beseffen dat we geld over de balk aan het smijten zijn.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
TD

Toch een erg indrukwekkend project, ik ben benieuwd of het de verwachtingen zal inlossen. Precies een jaar geleden heb ik het CERN voor drie dagen kunnen bezoeken. Heel interessant, ik herken trouwens enkele foto's omdat ik er zelf een berg had gemaakt van die onderdelen in opbouw :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Bruce

Als deeltjesfysica-student kan ik het niet laten er ook iets over te melden. Als je in een van de detectors (Atlas, ALICE, LHCb of CMS) rondloopt/kruipt dan zie je pas hoe groot het wel niet is. Het is ongeveer een gemiddeld kantoorgebouw aan buizen en draden. Komende week mag ik in ALICE een studentenklusje doen door 10.000 kabels in te pluggen.

Behalve naar het Higgsboson hoopt men in Atlas ook wat nieuwe deeltjes te ontdekken die kandidaten zouden kunnen zijn zijn voor dark-matter. Dat is geen populaire sience fiction maar serieus. Verder vinden de meeste wetenschappers het veel interessanter als het Higgs boson NIET gevonden wordt, want dan gaat er pas echt een storm waaien in de theoretische natuurkunde.

In ALICE gaat men kijken naar sporen van het Quark Gluon plasma, en in LHCb wil men de parameters die CP-schending beschrijven zo precies mogelijk meten. Deze laatste twee genoemde experimenten halen niet zo vaak de kranten omdat ze minder tot de verbeelding spreken dan Atlas. Persoonlijk vind ik CP-schending wel cool en kijk uit naar de eerste resultaten die overigens pas in 2009 zullen komen. Het is wéér uitgesteld :D , de start staat nu op einde 2008, wat dus begin 2009 wordt omdat er in de winter niet gedraaid wordt (Anders heeft de rest van Geneve geen energie om de winter door te komen).
Ockam

albert davinci schreef:Ik ook. :D

Dat vind ik betrekkelijk. Het kost veel geld maar wanneer je de kosten berekent per EU-burger dan valt het nogal mee, nietwaar? (snip)
Eerlijk gezegd kan ik me moeilijk voorstellen hoe zo'n gigantisch project als dit slechts enkele miljarden heeft gekost. Dertig jaar research door 6000 wetenschappers? Een 27 kilometer lange tunnel in een nagenoeg perfecte cirkel? 100 meter onder de grond? Meetstations ter grootte van kerken? Ook onder de grond?

Moeilijk voorstellen is zwak uitgedrukt. Ik begrijp er geen iota van. Ik kan ook geen verhelderend kostenplaatje vinden op het net, maar ik ben geen beste googelaar. Kan iemand hier me vertellen hoe ze dit project met zo'n klein budget voor elkaar hebben gekregen? Alvast bedankt!

PS Ik weet niet of ik in de goede draad zit voor deze vraag: ik zie zojuist dat het vorige bericht uit december vorig jaar stamt. Excuses als dat zo mocht zijn.
physicalattraction
Moderator

Nieuwe ronde, nieuwe kansen: De LHC gaat weer aan!
Jeanmens

In de pers is verschillende keren beweerd dat het de bedoeling is de singulariteit

van de oerknal en van een zwart gat na te boetsen,uiteraard op een veel kleinere schaal.

Is dat waar?
T-reg

Jeanmens schreef:In de pers is verschillende keren beweerd dat het de bedoeling is de singulariteit

van de oerknal en van een zwart gat na te boetsen,uiteraard op een veel kleinere schaal.

Is dat waar?
Zo'n dingen worden in de pers inderdaad nogal vaak gezegd, maar ik vind dit woordgebruik sterk overdreven; het is eerder zo dat men fysica wil bestuderen op hoge energie, dit door deeltjes met hoge energie te laten botsen. Men kan hiermee nagaan hoe de natuurwetten zich gedroegen vlak na de oerknal, maar om steeds dichter tot die zogezegde oerknalsingulariteit te komen heb je meer en meer energie nodig... en de botsende deeltjes in de LHC mogen dan wel een hoog-energetisch zijn, de energie is niet oneindig. Dus het is een stap dichter bij de oerknalsingulariteit, maar 'nabootsen' klinkt nogal extreem.

En in sommige theoretische scenario's is het mogelijk dat micro - zwarte gaten worden gevormd in de botsingen, maar die zouden meteen verdampen.
You can't predict a fool's behaviour

Terug naar “Atoom- en deeltjesfysica”