Klintersaas
Artikelen: 0
Social:

De Kerstman woont in Kirgizi

Santa Claus should leave the North Pole and relocate to Kyrgyzstan to optimise the delivery of Christmas presents, a Swedish engineering firm says.

Lees meer ... BBC News

Lees meer ... News.com.au

Lees meer ... Helsingin Sanomat

Lees meer ... International Herald Tribune

Bezoek de officiële website van SWECO
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Jan van de Velde
Moderator

Re: De Kerstman woont in Kirgizi

Als publiciteitsstunt heel geslaagd en leuk gebracht moet ik zeggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Rov

Daar bij Sweco verveelden ze zich precies, toch eens soliciteren dan.

Hebben ze dan ook in rekening genomen dat ze Kerstmis niet overal vieren?
Jan van de Velde
Moderator

Rov schreef:Daar bij Sweco verveelden ze zich precies, toch eens soliciteren dan.

Hebben ze dan ook in rekening genomen dat ze Kerstmis niet overal vieren?
ik denk het niet:
The company insisted that helping Santa deliver presents to 2.5bn households worldwide was a serious exercise.
Ik geloof nooit dat er 2,5 miljard huishoudens in de Kerstman geloven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Wilhelm

Ik ben benieuwd naar wat voor aannames ze hebben gemaakt. Sommige komen we namelijk een beetje raar over.

"We estimated that there are 48 people per sq km on Earth, and 20m between each home"

- Anders Larsson of the engineering consultancy Sweco, aldus news.com.au

Dit klinkt al heel tegenstrijdig
Benm

Ik denk dat dat juist een goed soort aanname is, logistiek gezien. Gemiddeld wonen er weinig mensen per km2, maar in kernen waar wel mensen wonen is de afstand ertussen relatief klein.
Victory through technology
E.Desart

Uit de 1ste link van Klintersaas
Santa would have 34 microseconds for each chimney stop, and his reindeer would have to travel at nearly 6,000km (3,700 miles) per second.
Laat dat nu nog wat minder schouwen zijn.

Maar Santa en zijn rendieren moeten ook al die worteltjes en snoep uit die schoentjes opeten.

Dat kan nooit gezond zijn zo schrokken.

Hoort dit niet bij geneeskunde?

.
Eric
Benm

Kerstman is sowieso een gevaarlijk beroep...
Santa would have 34 microseconds for each chimney stop, and his reindeer would have to travel at nearly 6,000km per second.
Het probleem is niet de snelheid, maar de versnelling. Wil je dat gemiddeld halen, dan moet je linear optrekken en remmen naar 12000 km/sec, in 17 microseconden. Dat kost een hele hoop worteltjes, en levert genoeg g kracht op om een rendier ter plekke te transformeren naar een kleedje :D
Victory through technology
Wilhelm

Ik denk dat dat juist een goed soort aanname is, logistiek gezien. Gemiddeld wonen er weinig mensen per km2, maar in kernen waar wel mensen wonen is de afstand ertussen relatief klein.
Tja, het komt mij raar over dat gemiddeld per km^2 de Kerstman maar ongeveer 400 meter hoeft af te leggen. Maar misschien haal ik dit nu ook wel flink uit zijn verband.

Wat ik echter wel afvraag, is wat ze nu berekend hebben. Moet de Kerstman steeds naar zijn HQ om weer kadootjes op te halen ? Op een of ander manier denk ik dat ze dit inderdaad aannemen, want als het een enkele roundtrip zou zijn, dan is de startlocatie een verwaarloosbaar detail lijkt mij.
Klintersaas
Social:

Wat ik echter wel afvraag, is wat ze nu berekend hebben. Moet de Kerstman steeds naar zijn HQ om weer kadootjes op te halen ? Op een of ander manier denk ik dat ze dit inderdaad aannemen, want als het een enkele roundtrip zou zijn, dan is de startlocatie een verwaarloosbaar detail lijkt mij.
Nee hoor:
Why Kyrgyzstan?

A geographic and demographic analysis shows that Kyrgyztan is located close to the richly populated countries of China and India and a ways up on the more densely populated northern hemisphere. This is also an ideal place to live if Santa Claus starts in eastern Asia and then continues his Christmas journey in a westerly direction. He would then be travelling against the Earth's rotation, which would give him twice as much time to deliver gifts to all of the world's children.

By starting his journey there, Santa can achieve the most efficient around-the-world trip to distribute Christmas gifts. He can eliminate time-consuming detours and avoid subjecting his reindeer to undue strain."
Bron: http://www.sweco.se/templates/Page____19592.asp#

PS: Verplaatst naar WSF Café.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
E.Desart

Dat kost een hele hoop worteltjes, en levert genoeg g kracht op om een rendier ter plekke te transformeren naar een kleedje :D
:D LOL, daar heb ik nu een halve eeuw over gedaan om te snappen dat die worteltjes wel degelijk functioneel waren.

Eric

.
Eric
Wilhelm

Nee hoor:

Dan neem ik nog steeds aan dat hij meerdere malen terug naar HQ moet, want anders zou hij beter gewoon in Oost-Azië kunnen beginnen. Waarom beginnen op een plaats dat een paar duizend kilometer van de startplaats ligt, terwijl hij ook in de startplaats kan beginnen ? Dus neem ik aan dat hij niet slechts een enkele rondtrip maakt

Terug naar “Sciencetalk café”