Oscar, bedankt voor je complimenten en suggesties. Alvast een reactie:
De cursus is bedoeld voor beginners, zoals ook te lezen in de eerste zin van de inleiding. De echt formele(re) kant wordt niet behandeld, al probeer ik wel op z'n minst
juist te zijn, maar dus niet theoretisch gefundeerd.
0) Op zich een goed idee, maar links zullen alleen lukken als ik de cursus in verschillende posts splits. Misschien een idee als ik de cursus een opfrisbeurt geef, met inbegrip van alle suggesties en verbeteringen tot nu toe.
1) Het gelijknamig maken is in elk geval een zeer cruciale stap. Hoewel er vier voorbeelden volgen op het einde van dat stukje en drie na de regel, behoeft dit onderdeel misschien wat extra aandacht/uitleg. Aan de andere kant wil ik wel voorkomen dat het te lang(dradig) wordt, het moet een "microcursus" blijven die relatief snel doorgenomen kan worden. Suggesties?
2) Voor mij komt iets zoals "Hoeveel kost 5/2 kilo?" een beetje artificieel over, maar je hebt wel gelijk dat "fysische" voorbeelden kunnen helpen bij het verschaffen van inzicht. Misschien kan er bij elk onderdeel een goede fysische interpretatie gezocht worden om te laten zien/aanvoelen dat de bijbehorende regel klopt.
2b) Nu je het vermeldt herinner ik me ook de term "stambreuk", maar als ik het vermenigvuldigen op die manier wil uitleggen moet ik dat begrip dus ook eerst invoeren. Misschien dat het op die manier beter aansluit bij de wijze waarop het op school gegeven wordt, dat zou een voordeel zijn. Aan de andere kant lijkt het me voor de 'onwetende lezer' geen nodige tussenstap, als je deze cursus volgt.
3) Zoals ik net al zei, wou ik vermijden dat de tekst te lang werd. Omdat delen eigenlijk geen fundamenteel nieuwe zaken met zich meebrengt (als je vermenigvuldigen kent en weet wat het omgekeerde van een breuk is), heb ik dit dan ook kort gehouden. Uiteraard kan het wel aangevuld worden met een meer intuïtieve uitleg, aan de hand van de fysische voorbeelden die misschien bij alle regels kunnen gevoegd worden.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet evident vond om de cursus te schrijven. Het is al lang geleden dat ik dit zelf op school kreeg (niet dat ik het niet meer kan, maar dat ik niet meer weet hoe ik dat toen heb ervaren
) en dit niveau/onderwerp komt op het forum en bij de studenten aan wie ik bijles geef zelden tot nooit voor. Vandaar is commentaar van harte welkom, zeker van iemand die misschien beter weet hoe dit er voor de leerlingen ook alweer aan toe gaat...
Uiteraard mag je leerling de cursus eens doornemen, als ze daar zin in heeft natuurlijk.