Kant dacht dat wij de wereld ervaren als via een mentale matrijs opgebouwd uit ideeen als Tijd, Ruimte, Causaliteit, Eenheid, Veelheid, enzovoort. Inmiddels is dat volstrekt achterhaald, want er is nooit iets van gebleken in psychologisch onderzoek. Storig geeft volgens mij nog steeds de beste inleiding.
Kun je dit wat toelichten? Want de psychologie doet wel degelijk onderzoek naar zaken die bij kant als die mentale categorieën gezien worden.
Kant komt voornamelijk tot de conclusie dat wij alles waarnemen door onze subjectieve zintuigen. We kunnen dus niets zeggen over de objectieve dingen.
Ik weet niet of dit jouw lezing van Kant is, en of je het ermee eens bent, maar volgens mij zegt Kant dat we het ding an sich niet kunnen kennen. Ik weet niet of dat voor Kant betekent dat we er niets over kunnen zeggen. Dat zou een conclusie zijn die ik niet onderschrijf. Onze modellen (met wetenschap voorop, maar ook onze eenvoudige subjectieve modellen uit het dagelijks leven) zeggen wel degelijk iets over het object an sich, zonder er eventueel gelijk aan te zijn.
ik geloof niet dat psychologisch onderzoek iets kan zeggen over hetgeen wij (mensen) kunnen waarnemen met betrekking op de werkelijke objecten.
Je hoeft het object an sich niet te kennen om dit te kunnen bestuderen. Modellen van die dingen worden voorzien door verschillende wetenschappen, en modellen van het functioneren van onze waarneming worden verzorgd door de psychologie.