Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en vind het wel een leuk forum.
![Zeer gelukkig :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde
Dank je wel voor je link Klintersaas. Dit is typisch.Aangezien Johan2 zo vriendelijk is geweest om een aantal links aan te dragen zal ik daar maar dankbaar gebruik van maken. Daarom: gelieve deze link eens te lezen, waaruit zal blijken dat bijna-doodervaringen hoogstwaarschijnlijk niets bovennatuurlijks hebben.
In veel gevallen is dat inderdaad zo. Dat heet wetenschap en aangezien we ons hier op een Wetenschapsforum bevinden, moge het duidelijk zijn dat we de zaken hier op een wetenschappelijke manier benaderen.Het is absoluut pertinent onmogelijk tenzij het absoluut onomstotelijk is bewezen en driedubbel gecontroleerd.
Waarom? Het is toch ook mogelijk dat bijna-doodervaringen gewoonweg niet bestaan (of niet zijn wat mensen denken dat ze zijn).Als men toch een goede hypothese opstelt met goede ondubbelzinnige onderzoeksvragen, dan mag er toch worden verwacht dat er resultaten waren uitgekomen die bijna dood ervaringen zouden onderbouwen.
Terecht, want zonder scepsis is er geen wetenschap.De wetenschappers die dit soort dingen onderzoeken zijn vaak erg sceptisch (...)
Jij beweert dat wetenschappers hun publicaties opzettelijk verdraaien omdat ze niet willen geloven dat iets bestaat, zelfs al hebben ze er bewijs voor ontdekt? Bedenk wel dat de meeste wetenschappers die hier onderzoek naar doen stiekem hopen dat ze wel degelijk bewijs vinden. Ikzelf bijvoorbeeld zou een gat in de lucht springen mocht bewezen worden dat bijna-doodervaringen echt zijn, dat telepathie mogelijk is en dat God bestaat. Dat zou namelijk een geweldige wetenschappelijke en sociale revolutie betekenen.Als ze dan stuiten op verhalen van mensen die het hebben meegemaakt en verhalen van artsen die de mensen van de dood hebben gered, komen ze het tegenovergestelde tegen en dan zoeken ze uitwegen. Vluchten noem ik dat. Ja het is ook al zo lang geleden dat het is gebeurd. En diegene wil toch wel dat die gelooft wordt en gaat het verhaal perfectioneren enz enz. Als jij toch een onderzoek uitvoert onder heel veel mensen die zoiets hebben meegemaakt en die personen en hun omgeving ervaren naderhand een heel positieve karakterverandering, dan mag er toch wel gesproken worden over een betrouwbare conclusie denk ik. Dan heb ik het nog niet over de ervaring zelf die erg subjectief is door de religie en leefwereld van mensen. De geest is erg sterk en zij zien wat ze willen zien.
Neen, als die onderzoeker daadwerkelijk bewijzen vindt voor zo'n fenomeen, dan zal hij dat aan de grote klok hangen en er een hoop publicaties over schrijven in de hoop de talloze geldprijzen die geschonken worden aan de eerste die bewijs levert binnen te rijven. Dat is meteen ook de reden waarom nog geen enkele van die geldprijzen verzilverd is: er zijn geen bewijzen voor paranormale verschijnselen. Als die er wel zouden zijn, dan zouden de onderzoekers die de bewijzen leverden dit geld al lang geclaimd hebben.Vergeet ook niet dat de reputatie van de onderzoeker op het spel staat. Mocht hij juist bewijzen vinden voor een fenomeen dat hij trachtte onderuit te halen gaat hij juist op zijn bek.![]()
Quotes worden niet automatisch genest. Zie het help-item over quoten voor meer uitleg (je vind ze onder de help-knop rechts bovenaan).Hmm mijn citaten werden niet meegenomen hierboven.![]()
Er ís geen betrouwbaar bewijs, dat was net Klintersaas punt. Nu kan je de wetenschap opzij schuiven op het moment dat er een materialistische verklaring wordt gegeven die alle waarnemingen verklaart, omdat een andere interpretatie beter past in jouw wereldbeeld. Maar dan moet de wetenschap Thor even plausibel beschouwen als electrische ladingen.Mijn punt is dat de wetenschap zich niet in het hoofd haalt om ook maar de eventuele mogelijkheid open te laten dat iets bestaat als daar (enig) betrouwbaar bewijs voor is.
Dat wordt dikwijls aangevoerd, maar waarom zouden ze hier niet thuishoren. Het is geen poging om je belachelijk te maken, maar om een voorbeeld te geven dat evident onzinnig is, maar verder dezelfde eigenschappen heeft als de zaken waarvoor jij meent dat er voldoende bewijs bestaat om hun bestaan aan te nemen.Met het voorbeeld van die pimpelpaarse, veelarmige, vleesetende kabouters vind ik dat je deze discussie in het belachelijke trekt. Dit is een serieuze gedachtenwisseling over een discutabel onderwerp. Zelf bedachte fantasiewezens die horen mijns inziens elders thuis.
Je kan toch niet beweren dat, als de ziel werkelijk bestaat en zich overduidelijk zou manifesteren, een onderzoeksopzet dat poogt dit te weerleggen, bewijs zou opleveren dat de ziel niet bestaat? Dat kán gewoon niet.Wat ik ervaar dat die onderzoeken gedaan worden om de zogenaamde mythes van het paranormale voor eeuwig onderuit te halen.
Als het bewijs dus ondubbelzinnig en duidelijk is (i.p.v. vaag, methodologisch problematisch, en voer voor interpretatie), zet hij helemaal niets op het spel. En dan nog: de afwezigheid van bewijs heeft nog nooit iemand tegengehouden een hele carrière op te bouwen. Uri Geller is daarvan een frappant voorbeeld.Zo'n wetenschapper kan met bewijzen aankomen en die prijs binnen halen. De reden waarom de wetenschap erg terughoudend hierin is, is het feit dat als het bewijs volgens de beoordelende commissie onvoldoende is de wetenschapper zijn baan kwijt; de reputatie is aan gort, fondsen voor onderzoek krijgt die niet meer en het respect van zijn collega's al helemaal niet meer. Kortom: een wetenschapper zet zijn carrière niet op het spel.
Ik vind dat ze hun werk niet goed doen, net zoals ik vind dat verzekeraar Partena er verkeerd aan doet om cholesterolverlagende producten van Becel terug te betalen.Er zijn ook verzekeringen die reïncarnatietherapie (gedeeltelijk) vergoeden. Die doen ook hun werk heel goed voordat ze besluiten bepaalde behandelingen te vergoeden.![]()
Ik heb gezocht naar een certificaat van de overheid, maar niets gevonden. Weliswaar lees ik dit: 'Het onderwijs is solide opgezet conform richtlijnen van de overheid.', maar dat is toch op zijn minst een vage verklaring die alle richtingen uitkan niet?Zijn er geen bewijzen voor paranormale verschijnselen? Hoe verklaar je dan deze opleiding?? http://www.hjbc.nl/ Die is volledig gecertificeerd door de overheid
Ad a:Ik neem namelijk deel aan deze discussie om aannemelijk te maken dat de ziel niet bestaat [a] en niet om gehakt te maken van andersdenkenden.
, een essentieel verschil, waar je niet op ingaat. Jammer, maar wel begrijpelijk voor iemand die Dawkins' schrijfsels "voortreffelijk" noemt.De wetenschap heeft enkel aannemelijk gemaakt dat de argumenten/bewijzen voor het bestaan van de ziel niet deugen, tot nu toe. Dat laatste tot nu toe voeg ik niet toe omdat ik denk dat dat ooit zal veranderen (want dat doe ik niet), maar om duidelijk te maken dat een ziel geen perpetuum mobile is.
Vreemd dan dat je Dawkins bewondert.En mocht ik wel behoefte voelen om dat laatste te doen, dan zal ik dat op een vriendelijke, tactvolle manier doen, zoals ik steeds tracht te doen.
Zo, das lekker verdiend.Aangezien Johan2 zo vriendelijk is geweest om een aantal links aan te dragen zal ik daar maar dankbaar gebruik van maken. Daarom: gelieve 75 + 2.100 + 300 + 185 is 2.660,- euro
75 + 2.100 + 300 + 185 is 2.660,- euro
Zo, das lekker verdiend.
Was het maar zo gemakkelijk. Eysenck stelde in 1952 al dat over een tijdspanne van 2 jaar twee op drie sowieso verbetering ondervindt. Daar moet je dan ook nog eens de therapeutische relatie bijnemen. Dan hebben we het er nog niet over dat men niet differentieert tussen aanmeldingsklachten."Zo bleek uit onderzoek van Van der Maesen (1994) dat 84% van de ex-cliënten zes maanden na afloop van de reïncarnatietherapie aangaf dat de aanmeldingsklachten waren verminderd tot grotendeels verdwenen".
Ter aanvulling: Jung was de eerste die cijfers gaf over het effect van zijn therapie" grofweg 1/3 genezen, 1/3 verbeterd en 1/3 onveranderd of verslechterd.Eysenck stelde in 1952 al dat over een tijdspanne van 2 jaar twee op drie sowieso verbetering ondervindt.
Nog een aanvulling: Voor alcoholisme heb ik cijfers gehoord die gaan van de helft die op eigen kracht stopt, 40% die gewoon doorgaat en 10% die professionele hulp zoekt, tot de prognose dat over een tijdspanne van tien jaar 1/3 stopt, 1/3 doorgaat en 1/3 dood gaat. Ik stel dan ook voor dat men de effecten van reïncarnatietherapie op alcoholisme eens onder de loep neemt.Ter aanvulling: Jung was de eerste die cijfers gaf over het effect van zijn therapie" grofweg 1/3 genezen, 1/3 verbeterd en 1/3 onveranderd of verslechterd.
Dag Ad,ad1956 schreef:Het is een interessant onderwerp, maar ik begrijp werkelijk niet ,wat de logische gedachte is ,achter het uiteen halen van het lichaam en de ziel. Mijns inziens zijn ziel en lichaam 1 ding. Het 1e deeltje tastbare materie, waarmee ooit het heelal moet zijn begonnen, vergde toch echt een initiatief. Dat kan toch moeilijk ontkend worden.......Ik kan materie niet anders zien, dan als zijnde, een manifestatie van 'ziel'. Op welk/wiens initiatief zou materie zichzelf 'willen' scheppen?
Alle materie is manifestatie van 'ziel'. Hoe kan dit begrepen worden? Laten we er even van uitgaan dat het materieloze spul 'ziel' genaamd, materie blijkbaar niet echt nodig heeft om te kunnen bestaan. Immers zij gaat vooraf aan het materiele uitspansel dat wij heelal noemen. Evenwel is 'ziel' van oorsprong in staat ,om in zichzelf een trilling te genereren welke noodzakelijkerwijs tot gevolg heeft, dat er een stukje 'ruimte' ontstaat, omdat trilling nou eenmaal dimensie vereist. Welnu, trilling is nog altijd onzichtbaar. Maar niet onvoelbaar voor een andere trilling, zoals bijv. een dissonante boventoon van dezelfde trilling. De trillingen 'ervaren' elkaar. Dit zou je al een minikosmosje kunnen noemen. Voor mij is duidelijk dat van oorsprong alles 1 is. Er is geen enkel onderscheid tussen lichaam en ziel. De mens heeft wel die neiging en een belang om dat onderscheid graag te willen.
Door het onderscheid plaatst de mens zichzelf buiten god (de oerziel). Als de mens beter zou begrijpen dat zijn/haar individuele ziel een deeltje is van de oerziel, dan zou hij/zij niet willen wegvluchten van zijn verantwoordelijkheden.
Want daarom maakt de mens dat onderscheid tussen ziel en lichaam, alleen maar om geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen. Zij/hij kan dan zeggen dat god verantwoordelijk is en dat is dan buiten de macht van de mens.
Maar precies dat is de zondeval. De mens die zich heeft afgekeerd van god. Als u nog niet bent afgehaakt omdat dit betoog u doet denken aan de preek van een pastoor of dominee, kan ik er nog aan toevoegen dat dus die vraag, op welk moment het kind, of voor mijn part de parkiet, -bezield wordt..........., mij volkomen absurd voorkomt.
In mijn visie is materie en ziel alles behalve van elkaar gescheiden. Zij zijn 1 zoals de grondtoon van een trillende snaar haar eigen boventonen genereert. Zowel de consonante alsook de dissonante.
Degene die deze theorie op onderbouwing aan wil spreken, wil ik vragen om eerst eventjes mijn stelling te weerleggen ,dat de verschijning van het 'eerste materiedeeltje' dat ten grondslag ligt aan het ontstaan van het heelal, een initiatief heeft vereist.
Ypsylon, zou dit wat willen verduidelijken.ypsilon schreef:Was het maar zo gemakkelijk. Eysenck stelde in 1952 al dat over een tijdspanne van 2 jaar twee op drie sowieso verbetering ondervindt. Daar moet je dan ook nog eens de therapeutische relatie bijnemen. Dan hebben we het er nog niet over dat men niet differentieert tussen aanmeldingsklachten.
Als de psychotherapeuten even weinig kritisch zouden staan t.a.v. hun vak als reïncarnatietherapeuten, staat de academische wereld op zijn kop.
Sceptisch is één ding, achterdocht is iets heel anders.Johan2 schreef:Ter aanvulling: Jung was de eerste die cijfers gaf over het effect van zijn therapie" grofweg 1/3 genezen, 1/3 verbeterd en 1/3 onveranderd of verslechterd.
En het aardige is dat die cijfers sindsdien voor álle therapieën gevonden zjn, óók voor het niet volgen van therapie. Als Van der Maesen op 84% uitkomt, zit het er dik in dat óf hij zijn onderzoek niet goed gedaan heeft, óf mensen als patient zijn gekwalificeerd die die naam niet echt verdienen. (Zo kan ik mij voorstellen dat de reincarnatietherapeut b.v. patienten ronselt op de paranormaalbeurs, waar de bereidheid zich te willen laten behandelen en "genezen" sowieso al hoog ligt.
Maar goed, daarvoor zou ik Van der Maesen moeten lezen, of googelen, of wellicht gewoon mijn zelf gegeven link moeten lezen.