luckystar schreef:En k vroeg mijn leraar waarom?
en hij wist t zelf niet eens,
weten jullie dit misschien..
Ik heb het vermoeden dat je een antwoord verwacht dat niet bestaat. Maar ik zal het proberen:
Waarom moet je die 20cm delen voor 200cm?
Ja, er zit een verhouding in, maar de reden? of uitleg?
Je wil de onbekende hoek alfa weten. Bekend zijn nu, gezien vanuit die hoek, de AANLIGGENDE zijde en de OVERSTAANDE zijde. Deze zijn respectievelijk 200 en 20. Tot zover eens?
De goniometrie heeft de drie functies sinus, cosinus en tangens gedefinieerd. Van deze drie komen alleen in de definitie van de tangens de aanliggende en overstaande zijde voor. Zou je de cosinus of sinus willen gebruiken, dan heb je schuine zijde nodig, maar die is onbekend, dus de (co)sinus is onbruikbaar.
De tangens is nu gedefinieerd als het quotiënt van de overstaande en aanliggende zijde. Per definitie geldt dus dat
tan(alfa)=O/A. Bij een definitie kun je niet vragen naar de reden, we kíezen dit zo.
De motivatie van die keuze, is dat wanneer je de aanliggende en overstaande zijde beide n keer zo groot zou maken (bijv. 3 keer, dan n=3), de hoek onveranderd is. Er zijn dus bepaalde 'vaste verhoudingen' in een rechthoekige driehoek. Precies die vaste verhoudingen worden vastgelegd met de cosinus, sinus en tangens.
\\edit: kijk nog eens naar Hoofdstuk 3 van de cursus; wat begrijp je daar niet aan?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -