Puzzel Puzzels
Jajaja
Artikelen: 0

Lhc

Hoe zit dit nou? ik begrijp dat ze bij de LHC deeltjes willen versnellen tot bijna de lichtsnelheid, en dan tegen elkaar willen laten botsten.

Maar...

als nou een proton A constan naar links gaat met bijna de lichtsnelheid, en een proton B contstant naar rechtsgaat met bijna de lichtsnelheid.

En als 0-punt van ons referentiestelsel nemen we proton A

dan gaat , wanneer ze elkaar een halfrondje verder tegenkomen, proton B tog veel sneller dan de lichtsnelheid.

en ik dacht dat niets sneller kon dan de lichtsnelheid.

Sorry trouwens voor de slechte titel... ik kon hem niet meer wijzigen:P
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Rogier

Re: Lhc

Welkom in de wereld van relativiteitstheorie :D

Voor ons, als stilstaande waarnemer, bewegen A en B beiden bijna met lichtsnelheid in tegengestelde richting.

Voor A echter bewegen wij bijna met lichtsnelheid, en B met nog ietsje meer snelheid, maar nog steeds net iets langzamer dan licht!

Zie ook de minicursus.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Phys

Ter aanvulling: het optellen van snelheden mag in de speciale relativiteitstheorie niet zoals je gewend bent als gewone vectoren,
\(\vec{v}=\vec{v}_1+\vec{v}_2\)
, maar gaat volgens een aparte formule. Zie hier
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Jajaja

Bedankt... ik ga gelijk kijken

Die minicursus heb ik al 24 keer doorgewerkt maar ik vat hem nog steeds niet helemaal, maar sorry als k eroverheen heb gelezen....

Is dit bericht hier eigenlijk goed geplaatst?
StrangeQuark

Ik ben hier een beetje begonnen met een simpelere uitleg van relativiteit. Het is wel geent op een vraag van iemand anders, maar wellicht heb je er wat aan. Ik zal proberen hem eens netjes op te schrijven, er is volgens mij wel behoefte aan.

En hier vraagt Victor zich ook iets over optellen van snelheden bij de LHC, hij vroeg zich alleen af hoe het zit, met als een proton met 99.99999% van de lichtsnelheid gaat, en de aarde ook nog eens 30km/s door het heelal gaat, waarom gaan die protonen dan niet sneller dan het licht? Bijna dezelfde vraag als die jij stelt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ads

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Jajaja

Ik ben En hier vraagt Victor zich ook iets over optellen van snelheden bij de LHC, hij vroeg zich alleen af hoe het zit, met als een proton met 99.99999% van de lichtsnelheid gaat, en de aarde ook nog eens 30km/s door het heelal gaat, waarom gaan die protonen dan niet sneller dan het licht? Bijna dezelfde vraag als die jij stelt.
Ja op die manier kan ik het me ook nog wel voorstellen (zover dat mogelijk is). Maar toch sluit de hele kwestie andere mogelijkheden dan dat niets sneller kan de lichtsnelheid niet uit. Misschien is het wel zo dat onze waarneming wel beperkt is met de lichtsnelheid, en dat we daarom nix kunnen waarnemen wat sneller gaat dan de lichtsnelheid. Dat 2 verschillende dingen misschien wel 1 en hetzelfde zijn, maar sneller dan de lichtsnelheid reist (vreemde gedachte, ik weet het, maar ik probeer het me een beetje voor te stellen). Het kan dan wel zo zijn dat we niets kunnen waarnemen wat sneller gaat dan de lichtsnelheid, we kunnen het nog wel aantonen door een formule in de vorm van v = s / t. basiskennis.

Als ik het dus goed begrijp is

- ofwel deeltje B voor deeltje A op een bepaald moment dus ergens ander dan deeltje B is voor een buitenstaande waarnemer.

- ofwel v = s / t klopt niet.

of is het nog anders?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!