Ik ben En
hier vraagt Victor zich ook iets over optellen van snelheden bij de LHC, hij vroeg zich alleen af hoe het zit, met als een proton met 99.99999% van de lichtsnelheid gaat, en de aarde ook nog eens 30km/s door het heelal gaat, waarom gaan die protonen dan niet sneller dan het licht? Bijna dezelfde vraag als die jij stelt.
Ja op die manier kan ik het me ook nog wel voorstellen (zover dat mogelijk is). Maar toch sluit de hele kwestie andere mogelijkheden dan dat niets sneller kan de lichtsnelheid niet uit. Misschien is het wel zo dat onze waarneming wel beperkt is met de lichtsnelheid, en dat we daarom nix kunnen waarnemen wat sneller gaat dan de lichtsnelheid. Dat 2 verschillende dingen misschien wel 1 en hetzelfde zijn, maar sneller dan de lichtsnelheid reist (vreemde gedachte, ik weet het, maar ik probeer het me een beetje voor te stellen). Het kan dan wel zo zijn dat we niets kunnen waarnemen wat sneller gaat dan de lichtsnelheid, we kunnen het nog wel aantonen door een formule in de vorm van v = s / t. basiskennis.
Als ik het dus goed begrijp is
- ofwel deeltje B voor deeltje A op een bepaald moment dus ergens ander dan deeltje B is voor een buitenstaande waarnemer.
- ofwel v = s / t klopt niet.
of is het nog anders?
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.