Je bent zelf 1 van de platen van de condensator, de grond is de andere.
Wat is dan het verschil nog tussen een weerstand en condensator ? een rubber zool is toch net zo goed te zien als weerstand (of geleider) als een koperdraad of mijn lichaam. Tussen weerstand en geleider bestaat geen principieel verschil behalve het verschil in weerstand en ook een condensator is in feite niet veel anders dan een weerstand behalve dat de capaciteit ervan een buffer geeft zodat je een min of meer gelijkmatige stroom en spanning krijgt.
Bijv sluit op de fase kant van het stopcontact een koperen plaat aan met diode ervoor en op de geaarde kant ook.
de ene koperen plaat laadt zich op en er is gelijkspanning tussen deze en de geaarde plaat. Maar net zo goed tussen de faseplaat en de aarde. Meet je nu met een spanningszoeker dan hangt het af van de afstand tussen de platen en de capaciteit (grootte ervan) en uiteraard het medium ertussen hoe fel het lampje gaat gloeien.
Nog een testje gedaan: de achterkant van de spanningzoeker met een snoertje direct aan aarde gelegd.
Nu geeft hij zowel op gelijkspanning als op wisselspanning zeer helder licht.
Wat je dus zegt is dat als je die direkte verbinding niet legt de weerstand via je lichaam (en dan vooral door factoren als zolen laminaat en overgangsweerstand) zo hoog is dat de stroom zich een weg zoekt via de condensator in plaats van via de spanningszoeker (doordat de weerstand van de condensator wel hoog is maar in verhouding ahw niet extreem) en vandaar een zwak lichtje zonder die aarding.
Zou je een zwaardere condensator nemen (meer isolatie tussen de platen) zou dit effect dus teniet gedaan worden en krijg je ook dezelfde lichtsterkte voor het lampje van de spanningszoeker. Sterker nog een stopcontact kun je in zekere zin ook als een condensator zien maar dan een met een extreme weerstand (door grote afstand tussen de polen en een klein oppervlak voor de platen (cq polen).
Blijf ik wel met de vraag je aan het ongeveer even sterk branden van de lampjes conclusies kan verbinden. Een diode filtert dacht ik toch echt de helft van de electriciteit dus U*I zou altijd zwakker moeten zijn. Mogelijk heeft zo,n klein lampje ook een soort grens waarna een hoger vermogen geen extra lichtopbrengst meer geeft.
Een fietslicht gaat ook niet twee keer sterker branden als ik twee keer sneller fiets, in het begin wel maar naarmate je sneller fietst niet meer. Bij een spanningszoeker met een wat zwaarder lampje zou je mogelijk toch verschil in lichtsterkte blijven zien.
Wil je echt een helder lichtje bij wisselspanning moet je de spanningszoeker in fase doen en met andere hand breinaald in stopcontact (niet de fase uiteraard) kans dat spanningszoeker doorbrandt verder is het niet direkt gevaarlijk want de geleiding van het lampje lijkt me daarvoor te laag.