299792.458 schreef:Stel dat deze wezens eraan komen en ons volledig vertellen hoe we werken. En dat onze notie van bewustzijn gelinkt is aan een bepaald deel in ons brein. Hoe zouden we hierdan op reageren ?
Elke mens denkt dat hij een vrije wil heeft, en een alien komt ons vertellen dat dit slechts schijn is.Dan houdt dit toch ook in dat de anticipatie op dit gegeven voorspelbaar is ? Laten we aanemen dat bewustzijn dus een illusie is , hoe komt het dan dat wij als wezens gemaakt uit voorspelbare elementen toch in staat zijn iets te voelen dat lijkt op vrije wil. Kortom hoe komt het dat een voorspelbaar universum zonder mening een illusie kan creeren van iets dat hier zelfs niet in voorkomt ?
Dit is iets dat ik me al lang afvraag en een verhelderend idee hierover kan wellicht andere vragen oplossen.
Ik vraag het me ook al lang af. De hersenen zijn volgens mij niet het bewustzijn maar slechts een medium waarbinnen bewustzijn kan worden geboren, net als muziek kan worden geboren op de snaren van een piano. Ik denk niet dat volledig begrip van de hersenen automatisch leidt tot volledig begrip van het bewustzijn. Net als de werking van de piano het fenomeen muziek niet verklaart.
Een alien die mij komt uitleggen hoe de hersens werken wordt bedankt, maar ik heb liever dat hij muziek brengt voor mijn bewustzijn. Als hij dat niet kan overleggen dan houdt mijn interesse in zijn persoon verdomd snel op. Zeker als hij ook nog gaat menen dat er een overtuigende ethiek denkbaar is die inhoudt dat de mensheid van de aarde vernietigd moet worden. Dan denk ik: alien lazer op met je nazi bullshit of haal de trekker over, want met jullie soort valt toch niet te praten.