Ik weet niet zeker of dit onder filosofie valt, in ieder geval komt het hier veel voor.
Het lijkt er voor mij op dat bij veel discussies, niet alleen op dit forum, dat het vaak voorkomt dat twee, soms meer, personen in een onderlinge discussie geraken waaruit voor mij duidelijk is dat de wil om elkaar te begrijpen gaande weg afneemd en toch verder gediscussierd wordt. Dankzij de moderatoren blijft het op dit forum wel binnen de perken, maar fel gaat het er soms aan toe. De zin ontgaat mij hiervan geheel. Ik vraag mij af waarom doen mensen dat. Is het haantjes gedrag, ik wil het laatste woord? Zien de mensen het zelf niet? Hopen ze de ander nog steeds te overtuigen terwijl dat in de vorige twintig posts niet is gelukt? In andere fora zijn denk ik dan: Domme schreeuwers, maar hier is dat meestal duidelijk niet het geval. Waarom zijn mensen maar moeilijk te bewegen om te zeggen: o.k. we begrijpen elkaar niet, zullen we de discussie hierover maar stoppen, maar even goede vrienden. Voor de duidelijkheid ik ben soms zelf geen haar beter hoor!