Ik zag dit op het internet:
Ik zou dit graag zelf maken, het plaatje waarop het ijs snel smelt gebruikt de warmte uit de omgeving. Ik ben een complete leek op dit vlak. Wie kan me vertellen wat voor materiaal te gebruiken?
Bij voorbaat dank
Moderator: physicalattraction
Rechts massief zilveren plaatToonB schreef:Op het eerste zicht zou ik denken dat het gaat om een materiaal met een zeer goede warmtegeleiding, waardoor het ijs 'sneller?' warmte kan opnemen van het materiaal.
Daarnaast is een grote warmtecapaciteit ook wenselijk, zodanig dat er veel meer warmte opgeslagen kan worden uit de omgeving, in dat plaatje.
1) geleidbaarheid in W/mK (bij 293 K)Kalkoen schreef:1) als ik een goed materiaal mag aanraden dat een zeer hoge warmtegeleiding heeft: diamand
2) ze zeggen op wiki dat het lichtste areagel een lagere dichtheid dan lucht heeft. per definitie wil dat dus zeggen dat dat ding vliegt?
Het lijkt hier dat de uitleg op Wikipedia te oppervlakkig en enigszins misleidend is zoals het er staat.Would it be possible to create aerogel lighter than air by using helium instead of air?
Aerogel cannot be made less dense than air by filling it with helium. You might be able to make it less dense than the surrounding atmosphere by filling the aerogel with helium and then placing it in an atmosphere of radon or possibly xenon.
Deze bovenstaande beschrijving klopt beter met hoe ik het materiaal ken dan de vage beschrijving in de Nederlandstalige Wiki.To the touch, aerogels feel like a light but rigid foam, something between Styrofoam and the green floral foam used for arranging flowers. Despite what their name may suggest, aerogels are dry materials and do not resemble a gel in their physical properties; the name comes from the fact that they are derived from gels. Pressing softly on an aerogel typically does not leave a mark; pressing more firmly will leave a permanent dimple. Pressing firmly enough will cause a catastrophic breakdown in the sparse structure, causing it to shatter like glassa property known as friability. Despite the fact that it is prone to shattering, it is very strong structurally.
Dit is het 2de recordThe world's lowest-density solid is a silica nanofoam at 1 mg/cm3,[5] which is the evacuated version of the record-aerogel of 1.9 mg/cm3.[6] The density of air is 1.2 mg/cm3.[7]