Op station Haarlem zag ik dit treinaanwijzerbord met bruine vlekken. Wat zouden dat voor vlekken zijn? Ik heb het ook wel eens op een ander station gezien.
Hier is iets dergelijk te zien bij een MacBook scherm: [apple.stackexchange.com]
die degradatie door temperatuur gaf ik aan in verband met de term ''schroeien'' om het wat breder te trekken dan alleen schroeien. maar het kan natuurlijk ook iets compleet anders zijn zoals bv het vermogen van pixelgebieden om al of niet de polarisatierichting op de vereiste manier te verdraaien. al daar iet degradeert krijg je ook plaatselijk vlekken. maar dat zou je dan moeten kunnen zien als je een polariserende bril meeneemt naar Haarlem of Ede en die rond draait om te zien of daar wat opvallends gebeurt.
In overeenstemming met die suggestie heb ik gekeken door een polariserende bril, die horizontaal gepolariseerd licht blokkeert. De lcd-schermen van de meeste treinaanwijzerborden op stations stralen verticaal gepolariseerd licht uit, zodat reizigers met een polariserende bril het bord goed kunnen lezen (tenzij ze hun hoofd met bril 90° zouden kantelen). Bij zulke borden produceert de bril geen kleuren.als daar iets degradeert krijg je ook plaatselijk vlekken. maar dat zou je dan moeten kunnen zien als je een polariserende bril meeneemt .. en die rond draait om te zien of daar wat opvallends gebeurt.