R_Bena
Beheer
Artikelen: 0

[Artikel] Herinneringen bevinden zich ook buiten de hersenen

Herinneringen bevinden zich niet alleen in de hersenen, blijkt uit nieuw onderzoek

Het is algemeen bekend dat onze hersenen – en specifiek onze hersencellen – herinneringen opslaan. Een team wetenschappers heeft echter ontdekt dat ook cellen uit andere delen van het lichaam een geheugenfunctie vervullen. Dit opent nieuwe wegen voor het begrijpen van hoe geheugen werkt en biedt mogelijkheden om leren te verbeteren en geheugenproblemen te behandelen.

"Leermogelijkheden en geheugen worden doorgaans alleen gekoppeld aan de hersenen en hersencellen, maar ons onderzoek toont aan dat ook andere cellen in het lichaam kunnen leren en herinneringen kunnen vormen", legt Nikolay V. Kukushkin, de hoofdauteur van het onderzoek van de New York University, uit. Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Nature Communications.

:geek:

https://medicalxpress.com/news/2024-11- ... -cell.html
HansH

Re: [Artikel] Herinneringen bevinden zich ook buiten de hersenen

Dit deed mij in eerste instantie denken aan bewustzijn wat zich deels buiten de hersenen zou afspelen zoals soms gesuggereerd wordt, maar blijkt toch wat anders te zijn.
physicalattraction
Moderator

Ik vind "herinneringen opslaan" een beetje vergezocht als je ziet wat ze daadwerkelijk getest hebben. Als ik het goed begrijp hebben ze hersen tissue en nier tissue bepaalde chemische signalen gegeven, en beide typen tissue activeren dan een gen dat geassocieerd wordt met geheugen. Wat ze vooral hebben gevonden is dat wanneer je dit herhalend toepast voor kortere tijdsspannen, het gen meer geactiveerd wordt dan wanneer je dit eenmalig lang doet.
R_Bena
Beheer

Ja, daar heb je gelijk in. Het is een iets te sensationele titel, die ik had overgenomen.
Rhiannon
Moderator
Social:

Er bestaat ook iets als 'muscle memory' (spiergeheugen), waarbij een motorische taak door herhaling, vooral van veel dagelijkse activiteiten, blijft hangen. Wanneer een beweging in de loop van de tijd wordt herhaald, creëren de hersenen een langdurig spiergeheugen voor die taak. Hierdoor kan deze uiteindelijk met weinig tot geen bewuste inspanning worden uitgevoerd. Denk aan fietsen, schaatsen enz.

Een van de vormen van spiergeheugen is ook (blind) typen. Een voorbeeld is dat ik, na een aantal jaar weg te zijn geweest bij KLM, weer aan het werk ging op Schiphol en mijn vingers een bepaalde code al hadden ingetoetst terwijl ik nog nadacht over wat ik die code nou precies was.
Contra principia negantem disputari non potest.
Xilvo
Moderator

Rhiannon schreef: ma 25 nov 2024, 18:59 Er bestaat ook iets als 'muscle memory' (spiergeheugen), waarbij een motorische taak door herhaling, vooral van veel dagelijkse activiteiten, blijft hangen. Wanneer een beweging in de loop van de tijd wordt herhaald, creëren de hersenen een langdurig spiergeheugen voor die taak.
Die laatste zin is van belang, want de spier zelf herinnert zich natuurlijk niets.
HansH

Xilvo schreef: ma 25 nov 2024, 19:18
Die laatste zin is van belang, want de spier zelf herinnert zich natuurlijk niets.
er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden waarbij het geheugen in de spieren zelf zit. bv bij training worden de spieren sterker en dat blijft de spier een hele tijd onthouden. Maar nogmaals: ik vind de topic naam te veel vermoeden dat er bewustzijn buiten de hersenen zou zijn en veel antwoorden proberen dat nu geforceerd te ontkennen wat natuurlijk ook zo is, dus hoeft niet ontkend te worden.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: ma 25 nov 2024, 21:44 er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden waarbij het geheugen in de spieren zelf zit. bv bij training worden de spieren sterker en dat blijft de spier een hele tijd onthouden.
De spier ondervindt invloed van de voorgeschiedenis. Maar onthoudt niets.
Een gebroken glas herinnert zich niet dat het van tafel gevallen is.
HansH

Xilvo schreef: ma 25 nov 2024, 21:59
De spier ondervindt invloed van de voorgeschiedenis. Maar onthoudt niets.
Een gebroken glas herinnert zich niet dat het van tafel gevallen is.
Het heeft weinig zin om over de definitie van wat onthouden is te gaan discussieren. wat ik bedoel is het vasthouden van een toestand de er daarvoor niet was. dat gebeurt met hersen cellen die nieuwe verbindingen maken of spiercellen of flipflops in chips etc.

Terug naar “Cursussen en artikelen”