tuander
Artikelen: 0

red-shift symmetrisch in SRT

ik denk wel dat het klopt, maar toch even de vraag: zijn red-shifts en blue-shifts symmetrisch in SRT waar ze niet-symmetrisch waren bij (klassieke) doppler-shifts?

ik heb heb een grafische analyse gemaakt voor v/c = 1/3

je ziet dat bij de red-shifts voor doppler niet-symmetrisch zijn: respectievelijk 6:8 en 6:9

bij SRT wordt dat:
(6/gamma) : 9 = 0,7071
en
6 : (8/gamma) =0,7071

de blue-shifts heb ik niet gecontroleerd
doppler waves xt3
wnvl1

Re: red-shift symmetrisch in SRT

Wat bedoel je precies met symmetrisch?
tuander

Re: red-shift symmetrisch in SRT

wnvl1 schreef: di 26 nov 2024, 23:13 Wat bedoel je precies met symmetrisch?
Bij de doppler-shift (bovenste rij tekeningen) is alles simpel. tijd is absoluut. gelijk voor beide waarnemers. De verstuurde golf heeft in elke tekening een golflengte van 6 blokjes. de ontvangen golf heeft in elke respectievelijke tekeningen een golflengte van 6 blokjes,4 blokjes, iets meer dan 4 blokjes , 8 blokjes en 9 blokjes. ik keek alleen naar de twee redshifts. (de laatste twee tekeningen van de bovenste rij)

Kijk nu naar de ratio bij klassiek Doppler : (verstuurde golflengte) : (ontvangen golflengte), deze zijn respectievelijk ( 6 blokjes : 8 blokjes ) en ( 6 blokjes : 9 blokjes ) deze twee ratios verschillen dus van mekaar, i.e. de roodverschuiving is niet-symmetrisch

Voor dezelfde ratio's in SRT (on derste rij tekeningen) moet je een tijdvertraging toepassen op de bewegende waarnmer R'0. dit betekent dat de golflengte die eigen is in R'0 een verlenging ondergaat met gamma ( 1/ {√1-(1/9)} = 1,06066.

Dus de golf die verstuurd wordt vanuit R'0 naar R6 is verlengd met deze factor. die is dus niet meer 6 blokjes, maar 6,36 blokjes. bij aankomst in R6 is deze golf dus ook niet meer 8 blokjes, maar 8,49 blokjes. Die 8,49 blokjes vergelijk je dus met de golf van 6 blokjes die eigen is in R6.

in het geval van de golf die verstuurd wordt vanuit R6 naar R'0., is de ontvangen golf nog steeds 9 blokjes. En die vergelijk je dus met de eigen golf van 6,36 blokjes.

Deze twee ratios zijn nu dus gelijk. zoals verwacht

P.S. ik merk voorzichtig op dat deze ratio's worden beinvloed door de tijddillatatie alleen, en niet door lorentz-contractie (x-richting), zolang de oscillaties zich afspelen in de richtingen (y,z) loodrecht op de bewegingsrichting van de golf. weet niet helemaal zeker of ik dat correct zie

Terug naar “Relativiteitstheorie”