ik vroeg mij af of de Ehrenfest-paradox hier al besproken was, en of er elegante oplossingen voor deze paradox zijn.
De Ehrenfest-paradox gaat over een ronddraaiende schijf/cilinder, waarvan de rand de lichtsnelheid bereikt.
Het probleem in het kort is de Lorentz-lengtecontractie langs de omtrek, waardoor de straal R' van de ronddraaiende schijf niet meer in verhouding staat tot zijn omtrek O' als O'=2*π*R', terwijl de achtergrond van de schijf (ook een schijfvorm) wél in deze verhouding staat O=2*π*R.
De omtrek O' van de draaiende schijf kan worden gezien als de x'-richting. De omtrek O van de stilstaande achtergrondschijf kan gezien worden als de x-richting. De Radius R'van de draaiende schijf kan gezien worden als y'-richting. De radius R van de stilstaande achtergrondschijf kan gezien worden als de y-richting.
Een probleem is dat Δy' gelijk moet zijn aan Δy
Mijn persoonlijke analyse is dat je in SRT de tweelingparadox deels oplost door een Lorentz-contractie toe te passen op de 'bewegende trein', de vraag is dan: waar haal je de ruimte vandaan voor deze fysieke lengte-verkorting? Dit probleem kun je vervolgens oplossen door de missende ruimte te halen uit 'het oneindige', je plakt dan als het ware je probleem onder de vloerbedekking. Maar wat als je die twee uiteinden van 'oneindig' rond buigt en aan elkaar plakt tot een cirkel of schijf? Dan krijg je de Ehrenfestparadox. Dus, in mijn beleving gaat de Ehrenfestparadox eigenlijk ook over de tweelingparadox.
Zijn er andere mensen met gedachten hierover?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ehrenfestparadox