dat is ook niet het probleem. Het probleem is dat ik op basis van het artikel waarnaar verwezen werd ik niet goed kan concluderen of het zin heeft om tijd te gaan stoppen in een simulatie omdat in dat artikel niet een voor mij duidelijke conclusie wordt getrokken.
ik was op zoek of dit effect mogelijk het gedrag van de buitenste lagen van melkwegstelsels kan verklaren omdat die sneller draaien dan je met Newton berekent. dat verschil wordt nu door de wetenschap aan elkaar gelijmd door dark matter waarvan niemand weet wat het is of hoe het werkt. omdat in melkwegstelsels de afstand tussen sterren in lichtjaren gaat zou het kunnen dat dat het deels kan verklaren met Newton+ voortplanting van de zwaartekracht. Zou dus mooi zijn als er al onderzoek naar gedaan is en geconcludeerd kan orden dat dat niet de banen kan verklaren want dan hoeven wij hier het wiel niet opnieuw uit te vinden. (ik ga er eigenlijk wel vanuit dat dat wiel al bestaat anders zouden we hier als amateurs een revolutie teweeg brengen in de astronomie)
Uiteraard zijn de meest voor de hand liggend mogelijkheden (net als veel minder voor de hand liggende mogelijkheden) nagetrokken of meteen uitgesloten.
ok, maar ik wil getallen horen. dit is een vage conclusie zonder onderbouwing. daar heb je niks aan.