lijkt me lastig als we niet eens begrijpen hoe we met neuronen een bewustzijn kunnen maken.
Moderator: Rhiannon
Het gaat (nog) niet om begrijpen maar om een hypothese met waarnemingen te onderbouwen.
Dat is (voorlopig?) niet aan te tonen omdat het zo miniem is.
Het lijkt me dat een hypothese waar geen enkele aanwijzing voor is en die bovendien niet met waarnemingen te onderbouwen is, niet wetenschappelijk is. Het komt eerder in de buurt van religie.
het zou zo maar kunnen dat de god van onze religie feitelijk de interactie is tussen alle materie in het universum. Dus dan is god overal en is ook nog eens wetenschappelijk te begrijpen. maar daar hoort inderdaad dan nog de stap bij om te snappen waarom dat alles samen bewustzijn oplevert.
Als ik mijn stoel god noem, dan bestaat god en is wetenschappelijk aan te tonen.HansH schreef: ↑za 28 dec 2024, 16:13het zou zo maar kunnen dat de god van onze religie feitelijk de interactie is tussen alle materie in het universum. Dus dan is god overal en is ook nog eens wetenschappelijk te begrijpen. maar daar hoort inderdaad dan nog de stap bij om te snappen waarom dat alles samen bewustzijn oplevert.
Ik kan niet bepalen hoe je het kan of mag zien. Ik denk niet dat er iets planmatig is aan wat de mieren doen, het lijkt meer op willekeurig trial and error.
Juist, maar je zou ook kunnen zeggen: er is ook niets planmatigs aan hersencellen die signalen uitzenden in onze hersenen. Het collectief van al die signalen vormt uiteindelijk bewustzijn danwel de beleving van bewustzijn.Xilvo schreef: ↑za 28 dec 2024, 16:25Ik kan niet bepalen hoe je het kan of mag zien. Ik denk niet dat er iets planmatig is aan wat de mieren doen, het lijkt meer op willekeurig trial and error.
Grappig dat het met mensen niet veel anders gaat. Met een enkel individu dat de leiding zou hebben gehad was het waarschijnlijk veel efficiënter gegaan.
Misschien heeft een mierenkolonie inderdaad wel een vorm van bewustzijn. Ik denk dat geheugen eveneens noodzakelijk is voor bewustzijn, zeker voor zelfbewustzijn. De vraag is waar dat geheugen in die kolonie dan zit.R_Bena schreef: ↑za 28 dec 2024, 16:34Juist, maar je zou ook kunnen zeggen: er is ook niets planmatigs aan hersencellen die signalen uitzenden in onze hersenen. Het collectief van al die signalen vormt uiteindelijk bewustzijn danwel de beleving van bewustzijn.Xilvo schreef: ↑za 28 dec 2024, 16:25 Ik kan niet bepalen hoe je het kan of mag zien. Ik denk niet dat er iets planmatig is aan wat de mieren doen, het lijkt meer op willekeurig trial and error.
Grappig dat het met mensen niet veel anders gaat. Met een enkel individu dat de leiding zou hebben gehad was het waarschijnlijk veel efficiënter gegaan.
Er is geen overkoepelende fysieke drager, zoals bij de hersenen wel het geval is. Ook is er geen centrale aansturing. Maar de vraag is of dat laatste er bij de mens wel is, want 'er is gewoon bewustzijn' en dit wordt volgens mij niet vanuit een centrale wil gecreëerd, hij is er gewoon.Xilvo schreef: ↑za 28 dec 2024, 16:44Misschien heeft een mierenkolonie inderdaad wel een vorm van bewustzijn. Ik denk dat geheugen eveneens noodzakelijk is voor bewustzijn, zeker voor zelfbewustzijn. De vraag is waar dat geheugen in die kolonie dan zit.R_Bena schreef: ↑za 28 dec 2024, 16:34Juist, maar je zou ook kunnen zeggen: er is ook niets planmatigs aan hersencellen die signalen uitzenden in onze hersenen. Het collectief van al die signalen vormt uiteindelijk bewustzijn danwel de beleving van bewustzijn.Xilvo schreef: ↑za 28 dec 2024, 16:25 Ik kan niet bepalen hoe je het kan of mag zien. Ik denk niet dat er iets planmatig is aan wat de mieren doen, het lijkt meer op willekeurig trial and error.
Ik denk het ook niet. Maar ik sluit de mogelijkheid niet volledig uit.
Er zijn in de wetenschappen allerlei hypothesen waarvoor geen of weinig aanwijzingen zijn zonder dat die meteen in het vaarwater van religies te belanden. Denk bv. aan het inflaton.
Voor de inflatie zijn er zeker overduidelijke aanwijzingen. En iets moet dat veroorzaakt hebben. Dus het is zeker geen hypothese zonder een enkele aanwijzing.
Dat heb ik dan ook niet gesteld.
Hoe weet je dat?
Een camera neemt licht waar zoals een oog dat doet.
Het is niet het oog wat waarneemt maar de hersenen. als je met waarnemen dan bedoelt bewust meemaken wat je ziet.