OK, dat was niet terecht wat ik schreef. Maar doe het dan zelf ook niet. En dat deed je wel toen je schreef "Dus je beweert dat als we maar lang genoeg wachten, apen ook op een gegeven moment beginnen met het bouwen van piramides en het ontwikkelen van de relativiteitstheorie?"
Dat heb ik ook nergens beweerd.
Nou, het is in principe gewoon een vraag, en ik wacht nog steeds op je antwoord, of in elk geval op de uitwerking van je redenering.
Dus is het een mogelijkheid, geen zekerheid. Lijkt me geen speld tudssen die uitspraak van TS te krijgen.
Ja, maar je kunt heel veel mogelijkheden benoemen. Een mogelijkheid/hypothese dient op z'n minst een fundament te hebben in logica en/of bronnen.
Natuurlijk hebben ze wel een eigen karakter. Dat weet iedereen die wel eens met dieren is omgegaan en ook op evolutionaire gronden is verschil in karakter logisch en wenselijk.
Dat zogenaamde eigen karakter komt in elk geval niet tot uiting in een enorme variatie van gedrag. Ze zullen best hier en daar verschillen, maar spreken over 'eigen karakter' vanuit de menselijke lens vind ik een stretch te ver gaan.
De reden dat dieren geen technieken zoals wij hebben ontworpen kan aan intelligentie liggen (en dat is weer iets anders dan bewustzijn), maar ook gebrek aan de juiste ledemaren om unstrumenten te maken en te hanteren.
Hoe intelligent een dolfijn ook is of wordt, het zal nooit gereedschap en dus technologie kunnen ontwikkelen.
Maar het is op heel wat andere vlakken beter dan wij. Daar is ook geen ontwikkeling in.
Verder slaan veel mensen zich op de borst om wat "we" allemaal kunnen terwijl ze zelf niets van die technieken waar ze zo trots op zijn snappen.
Ja, dat is weer een andere discussie. In mijn betoog staat nergens dat ik vind dat de mens zich op de borst moet slaan. Sterker nog, ik downplay de intelligentie van de mens, ik zeg ook dat er uiteraard veel gelijkenissen zijn tussen mens en dier. Maar het extreme menselijke perspectief/kader dat op dieren wordt toegepast in deze huidige tijd waarin dit in zwang is, leidt imo tot steeds gekkere conclusies of zaken die zomaar geopperd worden, zoals vogels die op een tak zitten te dagdromen, of insecten die evenveel pijn lijden als wij.
Maar het is allemaal heel gek dat wat jarenlang als typisch menselijke eigenschappen is beschouwd zomaar plots op dieren wordt geprojecteerd, maar andersom, wat jarenlang als typisch dierlijke eigenschappen wordt beschouwd, zoals de brutaliteit en medogenloosheid van de natuur, niet op mensen wordt toegepast. Dan is het plots: neuh, ja, dat is de natuur, wij mensen zijn moreel verheven en gaan beschaafder met elkaar om. Terwijl er dagelijks mensen als vliegen omkomen door bommen, martelingen en executies, wat minstens net zo bruut is als wat er in de natuur gebeurt.
Ik denk overigens dat we allebei dichter bij elkaars mening zitten dan uit deze discussie lijkt, maar je bent een goede debater op het forum, en je bent ook messcherp als je eenmaal in de retorische modus zit, en je geeft geen millimeter. Dat kan ik overigens wel waarderen, de scherpte