R_Bena
Beheer
Artikelen: 0

Re: Transplantatie van bewustzijn

Fruitvliegjes kunnen diepte en bepaalde kleuren zien. Maar ik blijf erbij dat het een modegril is om de term 'bewustzijn' plots op dieren toe te passen, in de betekenis dat ze de wereld en zichzelf bewust ervaren zoals de mens dat kan. Men moet zuiver naar onderzochte fenomenen en organismen kijken en zich niet laten afleiden door modegrillen of ideologieën die in zwang zijn. Anders krijg je de gekste proposities als dat vogels mogelijk zouden dagdromen, kreeften op dezelfde manier pijn als mensen en meer van dergelijke zaken.

Niks mis met empathie voor dieren uiteraard, en ze behoren goed verzorgd te worden, maar de wetenschap is de wetenschap, en het enige wat telt is: wat is waar?
Xilvo
Moderator

R_Bena schreef: ma 30 dec 2024, 15:55 Fruitvliegjes kunnen diepte en bepaalde kleuren zien. Maar ik blijf erbij dat het een modegril is om de term 'bewustzijn' plots op dieren toe te passen, in de betekenis dat ze de wereld en zichzelf bewust ervaren zoals de mens dat kan. Men moet zuiver naar onderzochte fenomenen en organismen kijken en zich niet laten afleiden door modegrillen of ideologieën die in zwang zijn. Anders krijg je de gekste proposities als dat vogels mogelijk zouden dagdromen, kreeften op dezelfde manier pijn als mensen en meer van dergelijke zaken.

Niks mis met empathie voor dieren uiteraard, en ze behoren goed verzorgd te worden, maar de wetenschap is de wetenschap, en het enige wat telt is: wat is waar?
In wetenschap geldt dat feiten tellen en dat je niet zonder onderbouwing stellige uitspraken mag doen.
Dus stellen dat het onmogelijk is dat vogels zouden dagdromen is een zeer onwetenschappelijke uitspraak ;)
HansH

R_Bena schreef: ma 30 dec 2024, 15:55 Fruitvliegjes kunnen diepte en bepaalde kleuren zien. Maar ik blijf erbij dat het een modegril is om de term 'bewustzijn' plots op dieren toe te passen, in de betekenis dat ze de wereld en zichzelf bewust ervaren zoals de mens dat kan.
natuurlijk kun je mensen qua bewustzijn in de vorm van van veel meer dingen dan een dier aan kan niet met dieren vergelijken. maar het ging om transplantatie van bewustzijn in het algemeen, dus kan dan ook een lagere intelligentie variant van bewustzijn zijn. Voor mij blijft in dat licht dan nog steeds de vraag wat nu feitelijk de minst complexe vorm van bewustzijn is wat je nog bewustzijn mag noemen. en wat is dat bewustzijn dan?
R_Bena
Beheer

In wetenschap geldt dat feiten tellen en dat je niet zonder onderbouwing stellige uitspraken mag doen.
Dus stellen dat het onmogelijk is dat vogels zouden dagdromen is een zeer onwetenschappelijke uitspraak ;)
Zeg ook niet dat helemaal uit te sluiten is, dat zou inderdaad onwetenschappelijk zijn, maar dat het een gekke propositie is. Er zijn in elk geval geen studies van bekend (wel dat vogels een REM slaap hebben). Dan zeg jij als er nog geen studies van zijn wil dat nog niet zeggen dat het niet bestaat. Prima, fair enough.

Er is imo gewoon een fundamenteel verschil tussen de mens en dieren op dit vlak, en dat ligt vooral aan het verschil betreffende de cerebrale cortex.
The cerebral cortex of the human brain, which is responsible for the higher cognitive capacity, is disproportionately large, accounting for more than 80% of total brain mass, whereas the cerebral cortex of the animal brain is not significantly larger. The brain is a part of the central nervous system that is located in the skull of humans. The brain’s primary function is to control the functions of the body by integrating, processing, and coordinating information in order to make decisions and send them to the effector organs.

https://unacademy.com/content/neet-ug/s ... imal-brain
Nu weet ik ook dat er uiteraard grote gelijkenissen zijn, ook in gedrag en noem maar op, ik ben helemaal voor vergelijkingen tussen mens en dier, maar imo juist niet op het vlak van bewustzijn in de zin van bewust ervaren van zaken zoals mensen dat beleven. Dat een fruitvliegje perceptie heeft van de omgeving en dat er zenuwsignalen zijn bij een kreeft die verhit wordt, uiteraard, maar dat wil nog niet zeggen dat ze 'bewustzijn' hebben in de klassieke betekenis van het woord.

Just my final two cents. Voor de rest mag er wat mij betreft verder worden gepraat over hoe bewustzijn kan worden gecreëerd etc.

Terug naar “Filosofie”