wnvl1 schreef: ↑wo 01 jan 2025, 15:29
Xilvo schreef: ↑wo 01 jan 2025, 10:02
ChatGPT maakt er wel weer een bende van
In welke zin. Ik weet niet meer welke prompt ik geformuleerd had, maar wat ze aangeeft zijn toch de elementen die cruciaal zijn om de afbuiging van licht te begrijpen.
Bijvoorbeeld
Tijddilatatie verwijst naar het effect waarbij de tijd langzamer lijkt te verlopen in een sterk gravitatieveld, zoals in de buurt van een zwart gat.
Niet fout maar ook niet correct, er staat niet voor welke waarnemer dat geldt. Dus betekenisloos.
Dit betekent dat:
- Voor een waarnemer ver van het object (bij \( r \to \infty \)), verloopt tijd "normaal".
- Voor een waarnemer dicht bij het object, verloopt de tijd langzamer. Op de Schwarzschild-radius stopt de tijd voor een externe waarnemer volledig.
Voor de waarnemer ver van het object loopt
welke tijd normaal?
Voor een waarnemer dicht bij het object loopt
welke tijd langzamer? Z'n eigen tijd loopt normaal, de tijd nog dichter bij het object ziet hij trager lopen, de tijd verder van het object dan hijzelf ziet hij slechter lopen.
wnvl1 schreef: ↑wo 01 jan 2025, 15:29
Of is het bedoeld in de zin dat quotes van chatgpt van een forum een bende maken en dus ongepast zijn op een forum?
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik ben geen fan van ChatGPT op dit forum maar dat schrijf ik op persoonlijke titel, niet als moderator.