Professor Puntje schreef: ↑ma 25 nov 2024, 10:18
Bevatten alle cryptomunten de oplossing van een ander vraagstuk? En wordt een cryptomunt plotseling waardeloos als iemand de bij die munt behorende oplossing publiceert?
Wat bedoel je precies met de oplossing van een ander vraagstuk?
Kennelijk (als ik het goed begrijp) bestaan cryptomunten uit oplossingen van wiskundige/digitale vraagstukken. Stel dat ik nu twee cryptomunten koop, krijg daarvoor dan de oplossingen van twee verschillende vraagstukken?
Goed - en de waarde daarvan is dan dat die algoritmen niet algemeen bekend zijn? Wat zou het effect zijn als ik zo'n cryptomunt koop en de algoritme bekend maak? Wordt mijn cryptomunt dan waardeloos? En wie controleert er dat de munten inderdaad allemaal een unieke algoritme hebben?
Dan begrijp ik niet wat de waarde is van zoiets. Of maakt men elkaar maar wijs dat het iets waard is, waardoor zulke munten - zolang voldoende mensen dat accepteren - ook in de praktijk als waardedragers gebruikt kunnen worden.
Ja... we maken elkaar allemaal iets wijs. Als we morgen met z'n allen besluiten dat we niet meer met euro's onze boodschappen gaan kopen maar met Pokemonkaarten, dan schieten Pokemonkaarten in waarde omhoog.
Er zitten miljoenen mensen op de Bitcoin blockchain. Een pluspunt van de Bitcoin is dat de bedenker ervan niet bekend is, en het was de eerste. Dat draagt bij aan de mythevorming, de sociale draagkracht en wereldwijde adoptie. Bij veel andere crypyomunten zit er een bedrijf achter dat bekend is.
Niettemin is de discussie over de echte waarde van Bitcoin ongoing. Feit is dat de adoptie (niet als betaalmiddel maar als oppotmiddel en speculatiemiddel) steeds meer wordt, met nu de Amerikaanse overheid die hoogstwaarschijnlijk een reserve gaat aanhouden, wat het de stempel van overheidslegitimiteit gaat geven, nadat het dit jaar ook als beursasset werd geaccepteerd.