WillemB schreef: ↑za 04 jan 2025, 15:56
R_Bena schreef: ↑za 04 jan 2025, 15:32
Wat ik me ook weleens afvraag is: is er maar één mogelijkheid waarop het universum kon bestaan? Dus alleen in de huidige configuratie, d.w.z. met de huidige achterliggende principes en formules?
Ik denk het wel, immers, alles wat we nu weten is gebaseerd op onze menselijke zintuigen.
Als er wezens zouden zijn die geen ogen hebben, maar iets anders, zouden nooit een heelal op basis van licht kunnen ontdekken.
Al onze kennis is gebaseerd op menselijke mogelijkheden. En de keuzes die we ooit hebben gemaakt.
Als het heelal een andere ontwikkeling had gevolgd met andere soort wezens, lijkt me wel mogelijk, dat andere conclusies mogelijk zijn.
Ja, maar dit is niet wat ik bedoel met achterliggende mechanismen, principes en formules. Jij bekijkt het imo teveel vanuit de mens. De mens is hoogstwaarschijnlijk een toevallig bijproduct van de evolutie, en het heelal heeft zich in de tijd maar ook in de ruimte grotendeels buiten de mens op aarde ontwikkeld. Er kunnen ook prima wezens zonder ogen bestaan. Ik heb het over mechanismen als niet sneller dan de snelheid van het licht kunnen, de drang om te overleven van elk wezen, het mechanisme om de soort te multipliceren, etc. Basisprincipes en formules van het universum, waar er waarschijnlijk ontelbaar van zijn en die allemaal met elkaar verbonden zijn, nog niet in ogenschouw nemend dat boven het systeem van universums een systeem van multiversums zou kunnen bestaan, en nog verder omhoog grotere systemen (maar dit is niet te bewijzen).
Stel dat je hypothetisch één mechanisme weg zou halen, bijvoorbeeld dat we niet sneller dan het licht zouden kunnen gaan, zou alles dan in elkaar donderen c.q. nooit hebben bestaan c.q. nooit hebben kunnen bestaan?
Waarom zou dat zo zijn?
Omdat alles denk ik met elkaar verbonden is. Ik zie het universum als één grote php codering om het zo te zeggen. Als er een fout of afwijking in de code is functioneert de site niet of niet naar behoren. In principe is alles wiskunde, formules. Ook de interactie die ik nu met jou heb, sociale interactie, is gewoon gebonden aan een formule imo.
Maar jouw visie dat er op papier natuurwetten zijn bedacht die kloppend waren maar niet empirisch bekrachtigd, en dat het loutere feit dat die natuurwetten theoretisch zouden kunnen bestaan maakt dat er meerdere mogelijkheden waren, is ook geen onlogische gedachte.