Netwerken met energie
📚 Samenvatting boek:
De maatschappij is bezig met een transformatie die net zo ingrijpend is als die van de Verlichting. Tijdens deze verandering beginnen mensen hun medemensen en de wereld om hen heen op een andere manier te zien. Ego-bewustzijn maakt plaats voor eco-bewustzijn, zoals Otto Scharmer het omschrijft: mensen beseffen dat ze wederzijds afhankelijk zijn van elkaar en van het ecosysteem waarin ze leven. Hoewel deze overgang niet zonder uitdagingen verloopt, is het onvermijdelijk dat het plaatsvindt.
Dit boek, geschreven door Eelke Wielinga en Sjoerd Robijn, biedt een inspirerend inzicht in de ontwikkelingen die in de praktijk plaatsvinden. Ten eerste verklaren zij vanuit hun visie op netwerken als levende organismen de energie die mensen hierin ervaren op een concrete en wetenschappelijk onderbouwde manier. Daarnaast hebben zij een methodiek ontwikkeld om die energie te sturen in het dagelijkse leven. De combinatie van een breed perspectief en de praktische toepassing in je eigen omgeving maakt dit boek bijzonder; het geeft je energie. Ik vind het een must-read voor iedereen die werkt aan een wereld die met vertrouwen aan toekomstige generaties kan worden overgedragen.
– Herman Wijffels
Eelke Wielinga heeft ervaring als communicatietrainer, beleidsmaker, ontwikkelingswerker, lokaal politicus en wetenschappelijk onderzoeker. Hij is de inspirerende kracht achter Netwerk&Co, een coöperatie van zeven professionals.
Sjoerd Robijn studeerde Kritische Organisatiekunde aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht en droeg aanzienlijk bij aan de theoretische basis van het concept energie in menselijke relaties.