Moderator: Rhiannon
Dat is iets te eenvoudig gesteld. Het idee bij o.a. SP.A en Groen! is dat de (kans-)armen in onze samenleving, waarschijnlijk niet zouden gaan stemmen, omdat zij zich niet zouden kunnen vrijmaken. Tijd is immers geld. Het is in het algemeen ook zo, dat deze groepen in de samenleving, vaak minder politiek geïnteresseerd zijn. Dat mag echter niet betekenen dat zij geen stem meer zouden hebben.Evil Lathander schreef:In België is men verplicht te stemmen, het enige land in de hele EU.
Reden: Linkse politiek vreest dat mensen die op hun stemmen thuis zullen blijven en rechts/centrum-rechts de politieke meerderheid zal krijgen.
Wat stel jij je dan bij een echte democratie voor?Persoonlijk vind ik stemmen/verkiezingen ondemocratisch, maar dat is wellicht een onderwerp voor een andere keer.
ypsilon schreef:Where ONE vote has made the difference:(bron: http://www.napas.org/issues/voting/pava/TNInserts.pdf)
- In 1776, English was chosen over German as the language for America by ONE vote.
- In 1800, After an Electoral College tie, the House of Representatives voted Thomas Jefferson the 3rd President of the United States by ONE vote.
- In 1868, President Andrew Johnson was saved from impeachment by ONE vote.
- In 1876, Rutherford B. Hayes became President of the United States over Samuel Tilden by ONE vote.
- In 1923, Hitler won the leadership of the German Nazi Party by ONE vote.
- In 1948, Lyndon B. Johnson, the 36th President, became a U.S. Senator by ONE vote.
- California, Idaho, Oregon, Texas and Washington all became states by ONE vote.
Ik denk niet dat je verplicht bent om te stemmen. Je bent verplicht om op het stemburo te verschijnen, maar dat is iets anders.In België is men verplicht te stemmen, het enige land in de hele EU.
Ik weet niet precies hoe die stemmen verrekend werden in bovenstaande voorbeelden. Hoe het in België gebeurt wordt hier uitgelegd. Het systeem D'Hondt bevoordeelt grote partijen enigszins (het Imperiali-systeem dat bij de gemeenteraadsverkiezingen wordt gebruikt doet dat nog meer). Voor die partijen kan één stem vrij gauw een zetel meer opleveren. Voor kleinere partijen kunnen enkele stemmen het verschil maken tussen de kiesdrempel halen of niet.Fabrice Macours schreef:Ok, bedankt voor de info
Maar kan je dergelijke verkiezingen vergelijken met verkiezingen in België?
Wat is de kans dat in België een meerderheid wordt behaald met 1 stem?
Ik denk dat die kans te verwaarlozen is, of ben ik fout?
Vraag is natuurlijk: waarom?Hmm... Ik ben het wel met de stelling eens.