Puzemuze schreef:En bovendien betekent homozygoot dus ook geen raszuiverheid! Als voorbeeld "Lethal white foal syndrome", een ziekte die voorkomt bij 'painthoarses' (hoe heten die in het Nl?). Als je 2 ('raszuivere', of in elk geval conform de rasstandaard) ouderdieren kruist van een bepaalde kleur, kunnen er witte veulens worden geboren die kort na de geboorte sterven. Deze veulens zijn homozygoot (dus 'zuiver') qua vachtkleur, en de ouders zijn recessief.. In dit voorbeeld zijn de homozygote dieren dus niet levensvatbaar, en dat komt bij meer kenmerken voor.
(zo uit mijn hoofd was er geloof ik ook iets bij honden met de Merle-kleur? Blue Merle oid?)
Ik denk dat deze voorbeeld erg verwarrend kan zijn. De 'ras' zg Paint Horses, met specifieke eigenschappen, kunnen in verschillende kleuren met of zonder patronen voorkomen. Een van die patronen is Overo, en de genetica van deze kleur in homozygoot vorm leidt tot het "Overo Lethal White Syndrome" (OLWS) dat idd dodelijk is. De ouders zijn in dit geval heterozygoot voor OLWS gen maar wel 'Raszuiver'. Het veulen is homozygoot voor OLWS en ook 'Raszuiver'.
In deze voorbeeld is het homozygoot zijn een onderdeel van het Raszuiver zijn.
Nog een kleuren voorbeeld bij paarden is 'Roan' (onveranderlijke schimmel), dat ook in homozygoot vorm dodelijk is ... in feit wordt het vruchtje al afgestoten of reabsorbeert.