Puzzel Puzzels
dickver
Artikelen: 0

Motor draait links om?

Hallo iedereen,

Ik heb een tafel ventilator die moeilijk draait, nu heb ik de ventilator uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Na het in elkaar zetten draait de ventilator linksom i.p.v. rechts om.

Wie weet wat er verkeerd gegaan is.

PS. ik heb geen verstand van elektromotoren.

Vast bedankt,

Dick

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Ruben01

Re: Motor draait links om?

Weet je soms of het een enkelfasige of meerfasige motor is ?

Ik denk dat het over een simpele ventilator gaat die je aansluit op een enkelfasig elektriciteitsnet.

Wanneer dit zo is dan is de kans groot groot dat je te maken hebt met een universeelmotor. De draaizin van een universele motor kan je omkeren door de stroomzin in het anker of in de magneetwikkeling om te keren (niet beide anders draait hij terug zoals ervoor). Waarschijnlijk heb je ergens bij het uitkuisen en het demonteren enkele draden moeten losmaken. Je kan dus best de draden van de ankerwikkeling OF de magneetwikkeling omwisselen.

NIET de draden van de ankerwikkeling aan de magneetwikkeling hangen, gewoon de 2 draadje van bijvoorbeeld je anker onderling van plaats veranderen.

Veel succes !

Ruben 01
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

dickver

Ruben01 schreef:Weet je soms of het een enkelfasige of meerfasige motor is ?