Puzzel Puzzels
dickver
Artikelen: 0

Motor draait links om?

Hallo iedereen,

Ik heb een tafel ventilator die moeilijk draait, nu heb ik de ventilator uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Na het in elkaar zetten draait de ventilator linksom i.p.v. rechts om.

Wie weet wat er verkeerd gegaan is.

PS. ik heb geen verstand van elektromotoren.

Vast bedankt,

Dick

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Ruben01

Re: Motor draait links om?

Weet je soms of het een enkelfasige of meerfasige motor is ?

Ik denk dat het over een simpele ventilator gaat die je aansluit op een enkelfasig elektriciteitsnet.

Wanneer dit zo is dan is de kans groot groot dat je te maken hebt met een universeelmotor. De draaizin van een universele motor kan je omkeren door de stroomzin in het anker of in de magneetwikkeling om te keren (niet beide anders draait hij terug zoals ervoor). Waarschijnlijk heb je ergens bij het uitkuisen en het demonteren enkele draden moeten losmaken. Je kan dus best de draden van de ankerwikkeling OF de magneetwikkeling omwisselen.

NIET de draden van de ankerwikkeling aan de magneetwikkeling hangen, gewoon de 2 draadje van bijvoorbeeld je anker onderling van plaats veranderen.

Veel succes !

Ruben 01
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

dickver

Ruben01 schreef:Weet je soms of het een enkelfasige of meerfasige motor is ?

Ik denk dat het over een simpele ventilator gaat die je aansluit op een enkelfasig elektriciteitsnet.

Wanneer dit zo is dan is de kans groot groot dat je te maken hebt met een universeelmotor. De draaizin van een universele motor kan je omkeren door de stroomzin in het anker of in de magneetwikkeling om te keren (niet beide anders draait hij terug zoals ervoor). Waarschijnlijk heb je ergens bij het uitkuisen en het demonteren enkele draden moeten losmaken. Je kan dus best de draden van de ankerwikkeling OF de magneetwikkeling omwisselen.

NIET de draden van de ankerwikkeling aan de magneetwikkeling hangen, gewoon de 2 draadje van bijvoorbeeld je anker onderling van plaats veranderen.

Veel succes !

Ruben 01
bedankt voor de tip, hij draait weer goed. Ik heb het magneethuis van anker omgedraaid
High-Voltage

Ik heb het magneethuis van anker omgedraaid
Magneethuis van het anker? Je had de stator omgekeerd gemonteerd of hoe moet ik dit opvatten?
Ruben01

Heb je draden omgewisseld of had je het anker achterstevoren in je stator gestoken ?
DePurpereWolf

Hoe weet je dat hij eerst rechts om draaiden?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

dysprosium

omdat hij de verkeerde kande op blies lijkt me :D

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!