Ruben01 schreef:
Ik zie hier niet direct een duidelijk antwoord op de vraag van Klintersaas, misschien kijk ik erover
Ik zie hier eerlijk gezegd ook geen antwoord op mijn vraag. Ik weet wat het kritisch punt is, maar zie niet in wat dat ermee te maken heeft. Misschien heb je mijn vraag verkeerd begrepen of heb ik mijn vraag niet duidelijk genoeg verwoord.
edit: de crux in de vraag met de begrenzing via de lichtsnelheid zit hem er in dat de energie van het deeltje kan blijven toenemen, ook al neemt de snelheid niet toe. Ik denk dat zoiets wel duidelijk wordt uitgelegd in de wsf-speciale relativiteit-minicursus.
Ik weet ook dat je quasi oneindig ver energie kunt "bijladen" in een deeltje zonder dat de snelheid verandert, maar wat ik met mijn vraag bedoel is: wat is de maximumsnelheid die een deeltje kan hebben (en dat is volgens mij, althans theoretisch, de lichtsnelheid) en hoe hoog moet je de temperatuur (bij atmosferische druk en een oneindig groot volume) laten oplopen om dat deeltje die snelheid te laten bereiken.
Bovendien zullen niet alle deeltjes die eventuele ultieme snelheid bij een even hoge temperatuur bereiken (dat hangt af van de aard van de stof). In dat geval
Geloof niet alles wat je leest.
Heb jij verstand van PHP?
Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!