Bedankt en bij voorbaat
Moderator: physicalattraction
Het lijkt misschien gek dat licht instantaan de lichtsnelheid krijgt wanneer het van glas naar vacuum gaat, maar dat komt natuurlijk ook omdat je er dan vanuit gaat dat glas instantaan naar vacuum overgaat wat bij voorbaat al een vreemde aanname is als je erover nadenkt.Het wordt nog gekker als je bedenkt dat licht voordat het bv glas raakt snelheid c heeft, vervolgens door het glas gaat met snelheid <c om nadat het licht het glas verlaat weer terug op snelheid c zit. Heel merkwaardig. Je zou bijna zeggen dat licht zich toch via een of ander "medium" voortplant, brrr.
geen idee, als dat zo is dan is dat juist een extra reden om je te beseffen dat het idee van een abrupte overgang van glas naar vacuum sowieso al een onnatuurlijke aanname is, waardoor het niet zo vreemd is dat je er 'onnatuurlijke' conclusies uit kan trekken.Glas is toch voor een groot deel "vacuum"?
Glas is toch voor een groot deel "vacuum"?
Ik zit dus met dezelfde vraag. En dit topic lezende is er ook nog geen eenduidig antwoord op deze vraag.Laurentius schreef:Al struinende door het wetenschapsforum schoot plots de vraag "hoe komt licht aan haar snelheid" ? door mijn hoofd. Ik ben geen natuurkundige maar voor zover ik weet ontstaat licht uit elektronen die uit hun baan schieten etc. Maar dan ? Bouwt de lichtfoton op van 0 kmpu naar 1000 kmpu naar 100000 kmpu naar c ? Kan licht dan ook weer snelheid verliezen ?Zijn er kenners die het antwoord hierop weten ?
Bedankt en bij voorbaat![]()
Locaal (daar waar het deeltje terugvalt) is er een perturbatie van het elektromagnetische veld. Deze perturbatie plant zich voort aan de lichtsnelheid, net zoals geluid zich voortplant aan de geluidssnelheid (er is daar geen versnelling voor nodig, dat zit ingebakken in de karakteristieken van lucht, of in de wetten die het elektromagnetisme beheersen).
Wat is een perturbatie? "beweging"Locaal (daar waar het deeltje terugvalt) is er een perturbatie van het elektromagnetische veld. Deze perturbatie plant zich voort aan de lichtsnelheid, net zoals geluid zich voortplant aan de geluidssnelheid (er is daar geen versnelling voor nodig, dat zit ingebakken in de karakteristieken van lucht, of in de wetten die het elektromagnetisme beheersen).