Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
joren
Artikelen: 0
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 16:07

Meeroteren met de aarde

Ik was overlaatst hierover aant het nadenken.

Als we nu gewoon verticaal omhoog springen landen we toch vrijwel op dezelfde plaats (ondanks dat de aarde met ongeveer een halve meter per seconde roteert), wij zouden dus eigelijk een halve meter verder moeten neerkomen.

Is het correct als ik zeg dat dit komt omdat vlak voor we ons afzetten t.o.v. de aarde wij ook rondbewegen tegen die snelheid en dat het dan gewoon het principe van traagheid is dat ervoor zorgt dat we eigelijk meeroteren met de aarde? Dat we met andere woorden dus gewoon niet lang genoeg in de lucht hangen om ook daadwerkelijk te vertragen en dus de aarde onder ons door zouden laten schieten.

Als we nu de volgende proef zouden doen:

Als nu een helikopter bij totale windstilte zou vertrekken en enkel ter plaatse in de lucht zou blijven hangen (enkel een kracht loodrecht t.o.v. het aardoppervlak dus), als dit lang genoeg zou zijn zou deze helikopter dan niet tot "rust" komen, niet meer voortroteren met de aarde en dus ergens anders landen zonder een kracht evenwijdig t.o.v. het aardoppervlak uitgevoerd te hebben?

Is mijn denkwijze correct hier?
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Gebruikersavatar
Schwartz
Artikelen: 0
Berichten: 691
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 18:14

Re: Meeroteren met de aarde

Wel eens van de corolius kracht gehoord?
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Meeroteren met de aarde

je denkwijze is niet correct. We roteren gewoon mee zoals je zegt, we hebben dus diezelfde snelheid. Als we tijdens onze verticale sprong al in horizontale richting vertragen zouden we ergens door moeten worden afgeremd. Dat zou alleen maar kunnen door de lucht rondom ons. Echter, die lucht roteert vrolijk mee, al helemaal bij wat jij windstilte noemt.

Springer en lucht staan beide stil t.o.v. de aarde, dus staan ze ook stil t.o.v. elkaar. De springer heeft dan ook, horizontaal gezien, geen enkele snelheid t.o.v. de lucht, ondervindt dus ook geen luchtwrijving en wordt dus ook niet afgeremd.

Je zegt overigens:
Als we nu gewoon verticaal omhoog springen landen we toch vrijwel op dezelfde plaats
Weet je ook waarom dat "vrijwel" inderdaad correct is? Met andere woorden, dat je dus inderdaad niet op dezelfde plaats terechtkomt? Gesteld dat je inderdaad exact verticaal springt overigens, een "ideale" sprong zonder praktische afwijkingen dus?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
joren
Artikelen: 0
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 16:07

Re: Meeroteren met de aarde

bedankt voor de uitleg, nu ik het hier zo lees heb ik er blijkbaar niet genoeg over nagedacht.

Nee ik weet niet waarom we niet exact op dezelfde plaats terecht komen, maar ik zou dit wel graag weten.
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle
Gebruikersavatar
Ruben01
Artikelen: 0
Berichten: 2.902
Lid geworden op: wo 02 mei 2007, 18:10

Re: Meeroteren met de aarde

Nee ik weet niet waarom we niet exact op dezelfde plaats terecht komen, maar ik zou dit wel graag weten.
Schwartz heeft het reeds aangehaald: "Corrioliskracht"

Als inleiding kan je misschien de Nederlandstalige wikipediapagina hiervan lezen. Wanneer je berekeningen wil gaan maken moet je wel extra bronnen gaan raadplegen omdat wikipedia niet zo ver gaat (de Engelstalige is iets uitgebreider).
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Meeroteren met de aarde

Volgens mij heeft Coriolis hier niks mee van doen.

even een versimpelde sprong, à la roadrunner: ik spring met een noodgang de lucht in, blijf even op mijn top hangen, en val dan weer met een noodgang naar beneden.

De aarde draait door, en ik draai mee met dezelfde snelheid oostwaarts. Iemand die vanaf een vast punt kijkt ziet bijv 1000 km aarde onder zich door draaien tijdens mijn sprong. In diezelfde tijd leg ik echter, in mijn baan bóven de aarde ook maar 1000 km af (want ik heb dezelfde horizontale snelheid als een punt op aarde) De groene baanpijl is even lang als de rode baanpijl. Die 1000 km is echter niet een even grote hoek. Als ik dus weer naar beneden keil loop ik allang achter op mijn vertrekpunt, en kom "achter" mijn vertrekpunt (= ten westen van mijn vertrekpunt) neer.
sprong
sprong 1331 keer bekeken
Hoe hoger je sprong, hoe verder je "achter" je vertrekpunt terechtkomt.

N.B.: C o r i o l i s
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
ajw
Artikelen: 0
Berichten: 379
Lid geworden op: zo 12 nov 2006, 23:13

Re: Meeroteren met de aarde

Ik denk dat je plaatje niet helemaal correct is, Jan, omdat er geen reden is dat de springer op grotere hoogte de kromming van de aarde of de buitenste cirkel blijft volgen. De horizontale impuls die hij even voor de sprong heeft wordt (blijft) rechtlijnig als we even de zwaartekracht uischakelen.

Dus volgens mij moet het bovenste rode pijltje recht getekend worden en is daarom de uiteindelijke verplaatsing op het aardoppervlak nog een fractie groter.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Meeroteren met de aarde

@AJW: Mijn voorstelling is een sterk gesimplificeerde, met een onmogelijke soort sprong. Roadrunner trekt zich inderdaad van zwaartekracht niks aan en zou dus ook niet in een baan terechtkomen, maar ik denk niet dat dat er verder toe doet. Het gaat even om het principe dat hij verder van het aardoppervlak met dezelfde baansnelheid een geringere hoeksnelheid krijgt, en dus achter komt te lopen op zijn vertrekpunt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
joren
Artikelen: 0
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 16:07

Re: Meeroteren met de aarde

bedankt, ik ken de corioliskracht en dacht ook al dat die hier inderdaad niet bij nodig was.
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle
Gebruikersavatar
ajw
Artikelen: 0
Berichten: 379
Lid geworden op: zo 12 nov 2006, 23:13

Re: Meeroteren met de aarde

bedankt, ik ken de corioliskracht en dacht ook al dat die hier inderdaad niet bij nodig was.
Volgens mij speelt de coriolis kracht een kleine rol wanneer je niet op de evenaar of op de polen bent: Alles daar tussenin is vergelijkbaar met iemand die, zonder zich vast te houden, een sprong op een draaiende schijf maakt. Hij zal iets verder van het middelpunt af terecht komen (en op de aarde dus iets dichter bij de evenaar).
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Meeroteren met de aarde

ik ken de corioliskracht
Spreek liever van een coriolis-effect. Er komt geen kracht bij kijken, het is zuiver een kwestie van referentiestelsel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
aadkr
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 6.889
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 20:41

Re: Meeroteren met de aarde

Als je een steen van grote hoogte naar beneden laat vallen op het noordelijk halfrond, en het punt loodrecht onder de steen ( op het aardoppervlak) noemen we A, dan zal de steen iets ten zuidoosten van A terecht komen.

De afwijking naar het zuiden is t.g.v. de centrifugaalversnelling , en de afwijking naar het oosten is t.g.v. de coriolisversnelling.

Zie ook Deel:1 Mechanica van Alonso en Finn.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Meeroteren met de aarde

en de afwijking naar het oosten is t.g.v. de coriolisversnelling.
Ik zie nog steeds niet wat Coriolis hiermee te maken heeft. De top van de toren waar je het voorwerp af laat vallen heeft gewoon een hogere (baan)snelheid dan de voet van de toren (vandaar nu hier het "oost" ipv bij mijn roadrunner "west").

Wat noemen we nu eigenlijk coriolis-effect?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
ajw
Artikelen: 0
Berichten: 379
Lid geworden op: zo 12 nov 2006, 23:13

Re: Meeroteren met de aarde

aadkr schreef:Als je een steen van grote hoogte naar beneden laat vallen op het noordelijk halfrond, en het punt loodrecht onder de steen ( op het aardoppervlak) noemen we A, dan zal de steen iets ten zuidoosten van A terecht komen.

De afwijking naar het zuiden is t.g.v. de centrifugaalversnelling , en de afwijking naar het oosten is t.g.v. de coriolisversnelling.

Zie ook Deel:1 Mechanica van Alonso en Finn.
Je hebt gelijk dat de afwijking naar het zuiden de centrifugaal versnelling is (ik zat daar fout) en iedere verplaatsing naar het zuiden op het noordelijk halfrond een coriolis effect vertoont. Volgens mij is het door Jan genoemde effec meestal velen malen groter dan het coriolis effect.

Ik kom voor een object van 1 kg vanaf een toren van 20 km, ter hoogte van waar de aarde de helft van zijn maximale straal heeft bij (grove) benadering uit op een oostwest effect van 290 m, een centrifugaal effect van 480 m en een coriolis effect van 0,004 m

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
ajw
Artikelen: 0
Berichten: 379
Lid geworden op: zo 12 nov 2006, 23:13

Re: Meeroteren met de aarde

ps. 480m naar het zuiden lijkt mij veel, ik hoop dat ik ik hier geen rekenfout heb gemaakt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Klassieke mechanica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!