Ik was overlaatst hierover aant het nadenken.
Als we nu gewoon verticaal omhoog springen landen we toch vrijwel op dezelfde plaats (ondanks dat de aarde met ongeveer een halve meter per seconde roteert), wij zouden dus eigelijk een halve meter verder moeten neerkomen.
Is het correct als ik zeg dat dit komt omdat vlak voor we ons afzetten t.o.v. de aarde wij ook rondbewegen tegen die snelheid en dat het dan gewoon het principe van traagheid is dat ervoor zorgt dat we eigelijk meeroteren met de aarde? Dat we met andere woorden dus gewoon niet lang genoeg in de lucht hangen om ook daadwerkelijk te vertragen en dus de aarde onder ons door zouden laten schieten.
Als we nu de volgende proef zouden doen:
Als nu een helikopter bij totale windstilte zou vertrekken en enkel ter plaatse in de lucht zou blijven hangen (enkel een kracht loodrecht t.o.v. het aardoppervlak dus), als dit lang genoeg zou zijn zou deze helikopter dan niet tot "rust" komen, niet meer voortroteren met de aarde en dus ergens anders landen zonder een kracht evenwijdig t.o.v. het aardoppervlak uitgevoerd te hebben?
Is mijn denkwijze correct hier?
Puzzels