Michel, ik heb dit onderwerp afgesplitst van het originele topic. Je maakt je erg vaak druk over mogelijke discriminatie of andere vormen van onrecht die begaan worden in topics. Meldt dat dan via de report-functie of, indien je zaken openlijk wil bespreken, hier in het feedbackforum, niet binnen het topic zelf want dan ontstaat een hele off-topic discussie.
Hup, Hup, Hup barba truck en kritiek uit de weg !
Eerst klaag je dat er geen gelovigen aan het woord komen, als dan opgemerkt wordt dat dat wél gebeurd vind je dat betrouwbaar onderzoek nodig is. Wetenschapsforum is geen gemeenschap van onderzoekers. Ik heb zelf Durkheim, het functionalisme, en Kohlberg vernoemd. De eerste was een socioloog, het tweede een sociologische theorie omtrent godsdienst (waar ik nota bene een argument tégen genoemd heb), de derde een psycholoog. Onderzoekers en theorieën dus.
In beide instanties zeg ik dat je te raden moet gaan bij de juiste mensen "Beter lezen". En die boeken heb je zeker nog niet uit want ik heb de belangrijkste redenen nog steeds niet gezien. Dit soort lijstjes maken op mijn geen indruk.
Dan heb je het topic denk ik niet goed gelezen, ik zie i.i.g. geen veroordelingen.
Ik heb de topic wel gelezen maar ik denk dat ik beter lees dan jij. Lees de eerste zin
Wat motiveert een mens om religie wel of niet te aanvaarden? Angst, onwil, onwetendheid, wetenschap, foute dogma's, ...?
Dit zijn voor jou vleiende argumenten.
Ik heb al veel ergere topics gezien. Maar als we die sluiten krijgen we ook klachten. Eerlijk gezegd sterkt dat me in de indruk dat we goed bezig zijn: we krijgen ongeveer even veel klachten over te streng optreden als over te laks optreden.
Non-argumenten.
Je gaat zelf op twee vlakken in de fout.
Wie ben jij om dit zo te mogen zeggen ! We hebben een andere visie maar ik ga niet in de fout.
Persoonlijk gebruik ik het woord fout nooit want het is een beschuldigend woord.
Ten eerste is dit een vrij platform, waar iedereen zijn mening kan uiten.
Niet alle meningen zijn altijd gewenst.
Zacht heel meesters maken stinkende wonden !
En wie beschermt de mensen die niet vertegenwoordigd zijn op het forum ? Zolang niemand klaagt niemand !
Er zijn maar een paar gelovigen die het discussieren vol houden op dit forum de rest haakt af. En dat komt vast niet door de vriendelijke sfeer op dit deel van het forum !
Ik vind het een gemiste kans dat die mensen zijn weg gelopen want dan had deze discussie meer kans van slagen.
De niet gelovige hebben een machts positie op dit deel van het forum.
Als je het godsdienstfilosofie-subforum (vroeger "theologie") inderdaad intensief gevolgd hebt, heb je toch ook kunnen merken dat zich onder de gebruikers van WSF ook gelovigen bevinden, die het atheïsme en andere levenshoudingen bekritiseren.
Het ontbreken van relevantie tov mijn kritiek !
Ten tweede vind ik niet dat je niet over mensen mag praten. Als je die logica doortrekt moet je zowat elke uitspraak gaan weren (behalve die van de orde p=p) en dan kunnen we het forum maar beter opdoeken.
Ik weet niet wat de doelstellingen zijn. Maar het gaat hier niet over verdieping en verbreding van ideeen want dat gebeurt hier niet.
Elke analyse vertrekt vanuit een bepaald waardensysteem, en je moet de analyse dan ook zo lezen. Dat betekent niet dat die analyse een veroordeling inhoudt. Daarbij wil ik ook nog opmerken dat kritiek broodnodig is: als je alleen bevestiging van een standpunt krijgt - als er geen kritiek op mag geuit worden - wordt je standpunt niet sterker, maar zwakker, omdat je nooit tegenargumenten kan of moet genereren. Ik nodig je bij deze dus uit om dat wél te doen en inhoudelijk aan de discussie deel te nemen.
Waarom doe je dan zelf niets met kritiek !
Is die uitspraak zelf geen veroordeling?
Ja.