Puzzel Puzzels
Denreaver
Artikelen: 0

Euclidische deling

Hallo, ik heb problemen met deze euclitische deling, mijn leerkracht gaf me deze op de vorige toets.

Ik denk dat het onmogelijk is, ik zou het apprecieren als jullie eens een kijkje konden nemen.

Controle: Je deler*quotient+rest zou aan je origineel deeltal moeten bekomen.

y=x³-1

------

x²+1

Afbeelding

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

dirkwb

Re: Euclidische deling

Ik kan het plaatje niet zien.
Quitters never win and winners never quit.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Klintersaas
Social:

Je afbeelding is nogal klein en ik kan onmogelijk lezen wat er staat. Of is de opgave
\(y = \frac{x^3-1}{x^2+1}\)
?

Indien ja, gebruik dan volgend stappenplan:
  1. Schrijf het deeltal en de deler volledig en rangschik ze volgens de machten van x te beginnen met de hoogste macht:
    \(y = \frac{x^3 + 0x^2 + 0x - 1}{x^2 + 0x + 1}\)
  2. Schrijf het deeltal en de deler in volgend schema:
    \(\begin{tabular}{l | l}x^3 + 0x^2 + 0x - 1 & x^2 + 0x + 1 \\\cline{2-2}&\end{tabular}\)
  3. Deel de eerste term van het deeltal door de eerste term van de deler. Dit levert de eerste term van het quotiënt op:
    \(\frac{x^3}{x^2} = x\)
  4. Vermenigvuldig de gevonden term van het quotiënt met de deler en trek het verkregen product van het deeltal af:
    \(\begin{tabular}{l | l}x^3 + 0x^2 + 0x - 1 & x^2 + 0x + 1 \\\cline{2-2}x^3 + 0x^2 + x & x \\\cline{1-1}0x^3 + 0x^2 - x - 1 &\end{tabular}\)
  5. Stappen 3. en 4. blijf je herhalen tot de graad van het deeltal kleiner is dan de graad van de deler. In deze opgave is dit al meteen het geval (de graad van het deeltal is nu 1, die van de noemer 2);
  6. Presenteer je antwoord:
    \(\frac{x^3-1}{x^2+1} = x + \frac{- x - 1}{x^2+1}\)
Je kan je antwoord eventueel controleren door
\(x + \frac{- x - 1}{x^2+1}\)
opnieuw om te vormen naar
\(\frac{x^3-1}{x^2+1}\)
.

PS t.a.v. van de overigen: Ik weet dat het niet de bedoeling is om de vraagsteller het antwoord gewoon te geven, maar om hem het stapsgewijs te laten vinden, maar in dit geval is het m.i. beter om de methode eenmaal volledig uit te werken zodat de vraagsteller het voor eens en altijd begrijpt.

PS t.a.v. Denreaver: Probeer nu zelf de volgende eens:
\(\frac{2x^4-3x^3+8x-12}{x^2-x+2}\)
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

TD

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!