Prima zo, maar ik blijf het een dooddoener van weinig meerwaarde vinden om te zeggen dat een atheïst gelooft.
ypsilon schreef:1) Ik geef dit maar even aan omdat dit al te vaak als drogreden gebezigd wordt:
"Ja maar, als atheïst geloof je ook, alleen maar anders, dus mag je op ons geloof geen
kritiek hebben."
2) Tja, ik vind: als je hamert op respect voor het christendom en andere
godsdiensten, moet je atheïsme en agnosticisme ook respecteren.
Verborgen inhoud
Maar ik was wel
al benieuwd wat de opmerking tot antwoord zou krijgen.
1) Dit is zeker een drogreden, maar is geen motief om het begrip geloof aan atheïsme en agnosticisme te ontkoppelen of dit te beschouwen als een gebrek aan respect.
Je mengt hier verschillende dingen. Drogredens zijn drogredens en dienen op zichzelf beschouwd te worden.
2) Ik begrijp trouwens deze suggestieve commentaar specifiek hier niet aangezien Johan als niet-gelovige nog nooit (voor zover ik weet) blijk van disrespect getoond heeft naar atheïsme of agnosticisme. Als Johan ageert gaat het meestal over de manier waarop, niet de levensvisie op zich.
Ik geloof niet in God en heb niet de behoefte om mijn vraagtekens in te vullen/compenseren door transcendente verschijnselen.
Tegelijk wens ik geen vraagtekens op te lossen waarvoor ik geen of onvoldoende parameters heb. Dus voor mij kunnen anderen wel geloven en kan ik hier zelfs best inkomen. Aangezien ik besef dat ik geen finale antwoorden heb in geen van beide richtingen (en daar ook niet wakker van lig),
beschouw ik mijn houding als een/mijn geloof.
Ik weet niet, dus geloof ik.
Dit is geen gemakzucht aangezien ethiek en principes voor mij wel degelijk belangrijk zijn en mijn levensvisie een doordachte (binnen mijn beperkingen) en bewuste keuze is.
Trouwens of atheïsme wel of niet als een geloof kan beschouwd worden hangt af van het
soort atheïsme/agnosticisme. Hier vindt je veel over op het net.
Voor mij heeft de koppeling geloof en atheïsme/agnosticisme helemaal niets van disrespect, en hangt af van de context (impliciet/expliciet).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme#cite_note-4
Dit is meer een taalkundige discussie voor mij dan een respect discussie.
Een niet geloven in een God (of welk boven/buitennatuurlijk verschijnsel) impliceert (in min of meerdere mate) ook een geloof dat alles wetenschappelijk (zelfs wanneer nog niet gekend) binnen een materiële stoffelijke wereld te verklaren is.
De vergelijking met een roze eenhoorn en aanverwanten gaat voor mij niet op, en vind ik niet ernstig hier.
Vertel maar even waar de big bang vandaan komt en wat er voorheen was. Je kan stellen dat er niets was, geen tijd. Wel, geen enkel menselijk brein kan dergelijke dingen vatten, alleen maar aannemen. Een heelal (ruimte) die uitzet binnen een niets. Geen enkel brein kan dit vatten, alleen maar aannemen.
Er zijn indirecte aanwijzingen die dingen logisch maken en bevestigen BINNEN DE BEGRENZINGEN van hetgeen wij kennen en bestuderen.
Gewoon vanuit de wet van behoud, kan ik evengoed aannemen dat er geen begin en einde is, en dat we alleen over begin en einde van een bepaalde entiteit, gebeurtenis of studieobject praten.
Van hieruit vond ik Kotjes opmerking over het heelal als onderdeel van een groter geheel helemaal niet zo vreemd (en dit veranderd niets aan de big bang theorie, waar we een tijd 0 stellen van een object, juist zoals we tijd 0 kunnen stellen aan elke vorm en gebeurtenis).
De wetenschap kijkt naar dingen en beschrijft ze. En ze staan onnoemelijk ver. Voor mij, van het potentieel dat er te weten/kunnen is zitten we, bij wijze van spreken, in een embryonale status.
Wij meten onze kennis aan andere levende dingen en onze historie, niet aan wat er te weten en te kunnen valt of is.
Deze embryonale toestand verantwoordt voor mij dat de mens geen finale uitspraken kan doen over wat wij als boven- en buitennatuurlijke dingen beschouwen.
Een enigszins
ongelukkige analogie:
Het beeld: "
De Denker" van Rodin.
Dat beeld is niets anders dan een grote blok steen waar ze hetgeen er teveel aan hing weggekapt hebben.
We kunnen dat bestuderen uit wat dat beeld bestaat en hoe beitels gebruikt worden en schuurdingen om alles weg te halen, en hoe dus die grote steen zo'n beeld werd.
Dat legt echter niet uit hoe Rodin "De Denker" die enorme emoties kan oproepen in die steen zag en hieruit kon halen. (en geen complexe dingen a.u.b. over de
elektrochemische fabriek die Rodins hoofd is en de leerprocessen binnen dat hoofd. voel de bredere achterliggende gedachte. Ik kan geen analogieën geven met dingen die buiten het menselijk, en dus ook mijn, bevattingsvermogen liggen).
En ik geloof niet in een God, en evolutie is voor mij een logische gedachte. Voor mij zijn de dingen, gewoon zijn. En dat belet mij niet zeer bewust wat edel, waardevol en mooi is te herkennen en te genieten. Maar ik herken ook de ruimte voor mogelijk geloof.
En vind mijn eigen opvatting en van meerdere die hier atheïst zijn wel degelijk gecovered door de notie geloof (niet zelden zelfs missionering)
.